Sv: Romfolkets situasjon
Dette med oppreisning etter krigen. Hvordan skal det skje? Er det penger det er snakk om, eller er det noe helt annet? Hvem skal betale en erstatning? Og ikke minst, hvorfor?
Vi nærmer oss 70 år siden krigen sluttet. De som ble rammet av krigen er i svært stor grad ikke blant oss mer. Hvordan kan man sørge for at oppreisningen - om det er snakk om materielle ting - havner hos de som burde hatt den? Og hvilken oppreisning kan man egentlig regne med å få? Hvor bra ble egentlig oppreisningen for jødene, sånn sett i ettertid? Rent personlig føler jeg det ble helt hinsides feil å bare ta litt land og gi det til jøder. Hallo, liksom.
Hvor blir det av oppreisningen til palestinerne, forresten?
Selv syns jeg det virker som om romfolket i Oslo nå, uvisst av hvilken grunn, forventer at man skal stille opp for dem. Virkelig tilrettelegge slik at de får optimale muligheter for tigging. Og i det minste skaffe dem gratis plass å campe mens de tigger penger. Er det noen andre som forventer dette? Er det noen andre som har kommet til Oslo og tigget penger og sagt at "gi oss en million, så drar vi"?
Slik jeg har forstått det, så har Romfolket en kultur som blant annet ikke setter utdanning særlig høyt. (Se Brennpunkt.) De fleste norske romfolk fullfører ikke engang grunnskolen. Det er et ekstremt dårlig valg. Samtidig er det et valg de i stor grad må få lov til å ta. Men da syns jeg de også må ta konsekvensene som følger med det valget.
Det snakkes stadig vekk om putesying her på FP. Slik jeg ser det, så er det puter romfolket ønsker, men selvsagt ikke bør få. Å gi penger og gratis camping til romfolket er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Det kan tilsynelatende være lurt og det avhjelper situasjonen akkurat der og da. Men det har en negativ konsekvens på lang sikt.
oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
|