Sv: Kresen i matveien
Jeg tror ikke du kan tvinge noen til å like mat for å si det sånn. Men det som er litt frustrerende når man diskuterer barn og mat er at det finnes to typer kresne unger. Det ene er de som helst ikke spiser noe annet enn favorittene sine (de spiser gulrøtter, men ikke hvis det er kjøttboller som alternativ. Men hvis det er kokt torsk på menyen er det gulrøttene som spises), det andre er de som er virkelig, virkelig kresne og som sliter med å få ned ting på grunn av smak, blandingsforhold eller konsistens. Jeg har begge typer i hus. De første kan få beskjed om at de må spise opp gulrøttene før de får mer kjøttboller. Den ene som er fryktelig kresen har da gått fra å få sammenbrudd ved matbordet via å bare ikke spise til å prøve å være flink og dermed brekke seg og se dårlig ut i prosessen. Det var da jeg skjønte at dette stakk veldig mye dypere enn dårlig matoppdragelse. Man tvinger ikke ungen som er livredd edderkopper til å rydde spindelvev på terrassen heller.
Vi har kommet ganske langt etterhvert, og det som har hjulpet hos oss har vært å ta fokuset bort fra tvang og over på å snakke om hva som er alment akseptert, hva som er lurt og hvordan man skal komme seg gjennom et måltid med æren i behold. Og endel om hvordan smaksløkene fungerer, at de trenger å bli vant til nye ting før det er greit. Og litt om konsistenser og hva som er vanskelig. Og han spiser fortsatt ikke alt, jeg tror aldri han kommer til å bli som sine søsken som stort sett er happy uansett hva som står på bordet. Men han smaker, han smaker nå for sin egen del og ikke fordi det er et krav. Jeg viser han den respekten tilbake at jeg som vet litt om hva som trigger ikke veldig ofte har måltider hvor det er uunngåelig å spise noe som er forferdelig vanskelig. Men klart, av og til har vi også lapskaus. Vi startet forresten med å trene på å forsyne seg, at alle typer mat skulle være representert på tallerkenen. Og har selvfølgelig oppmuntret smaking, men fokuset ligger på å ha det greit ved bordet og oppføre seg som folk. Som alle andre barn liker han nemlig mer etterhvert, det bare går mye tregere og er styrt av andre faktorer virker det som. Han synes jo lett at ting smaker veldig mye.