Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og karriere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-12, 21:30   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og karriere

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det krever at man har OG er villig til å la en partner eller innleid hjelp ta en stor del av barneoppdragelsen. Og jeg tror at det fortsatt er flere menn enn kvinner som er villig til å ta det valget.

Nå er vel neppe fp noen "snittbefolkning", men ta også en titt på den generelle trenden i tråder om hvor kjekt det er at MOR kan jobbe redusert mens barna er små, hvor kjekt det er at MOR tar lengre barselpermisjon (og far kortere), hvor kjekt det er at MOR har den enklere jobben, og hvor vanlig det er at MOR gjør mer husarbeide, stiller opp mer ift ting med barna, tar barna med i svømmehallen mens far...? (bare for å trekke fram en enkelt tråd), hvor vanlig det er at KVINNER blir utbrente/utslitte/sykemeldte/utkjørte, hvor vanlig det er med sykemelding i svangerskapet, hvor vanlig det er at MOR går hjemme noen år med små barn.

Og så kan man spørre seg det samme spørsmålet igjen.

Det er og blir slik at det er den som er på jobb - og deltar på arbeidsplassen gjerne utover det som forventes ift arbeidstid og innsats - som faktisk trekker det lengste strået når det gjelder karriere. Og det skulle da jaggu bare mangle, egentlig.
Skal kvinner gjøre mer karriere i arbeidslivet er det egentlig forholdene hjemme som må endre seg...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 21:43   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nå er vel neppe fp noen "snittbefolkning", men ta også en titt på den generelle trenden i tråder om hvor kjekt det er at MOR kan jobbe redusert mens barna er små, hvor kjekt det er at MOR tar lengre barselpermisjon (og far kortere), hvor kjekt det er at MOR har den enklere jobben, og hvor vanlig det er at MOR gjør mer husarbeide, stiller opp mer ift ting med barna, tar barna med i svømmehallen mens far...? (bare for å trekke fram en enkelt tråd), hvor vanlig det er at KVINNER blir utbrente/utslitte/sykemeldte/utkjørte, hvor vanlig det er med sykemelding i svangerskapet, hvor vanlig det er at MOR går hjemme noen år med små barn.

Og så kan man spørre seg det samme spørsmålet igjen.

Det er og blir slik at det er den som er på jobb - og deltar på arbeidsplassen gjerne utover det som forventes ift arbeidstid og innsats - som faktisk trekker det lengste strået når det gjelder karriere. Og det skulle da jaggu bare mangle, egentlig.
Skal kvinner gjøre mer karriere i arbeidslivet er det egentlig forholdene hjemme som må endre seg...

Nja, det må vel endre seg begge veier. Jeg synes vel egentlig ikke det er mer greit at far arbeider 90 timer i uka om han har familie enn at mor gjør det.

Noen må jo ta seg av barna også og det er ikke ønskelig (samfunnsmessig) at vi slutter å få barn for å gjøre karriere i stedet.

Gammel 14-07-12, 22:15   #3
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Nja, det må vel endre seg begge veier. Jeg synes vel egentlig ikke det er mer greit at far arbeider 90 timer i uka om han har familie enn at mor gjør det.

Noen må jo ta seg av barna også og det er ikke ønskelig (samfunnsmessig) at vi slutter å få barn for å gjøre karriere i stedet.

Problemet slik jeg ser det er at det er mye mer akseptert at far setter til side familien enn at mor gjør det. Samtidig er det en endring på gang. Det er ikke lenger like akseptert at fedre ikke prioriterer familien sin. Utviklingen er positiv, men det er langt igjen.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 23:10   #4
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Problemet slik jeg ser det er at det er mye mer akseptert at far setter til side familien enn at mor gjør det. Samtidig er det en endring på gang. Det er ikke lenger like akseptert at fedre ikke prioriterer familien sin. Utviklingen er positiv, men det er langt igjen.

Jeg vet ikke om det stemmer, men mitt inntrykk er at det å være sammen med barna er noe som stadig prioriteres høyere av fedre, men at det går tregere med likestillingen når det gjelder de daglige oppgavene i hjemmet.

Jeg husker godt forumtråder på gravid og barselforum (uten å nevne navn) om fortvilte kvinner som var lei av å plukke mannens skitne sokker opp fra gulvet og som var overgitt over at mannen ikke klarte å finne matchende klær til barna.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 23:20   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg vet ikke om det stemmer, men mitt inntrykk er at det å være sammen med barna er noe som stadig prioriteres høyere av fedre, men at det går tregere med likestillingen når det gjelder de daglige oppgavene i hjemmet.

Jeg husker godt forumtråder på gravid og barselforum (uten å nevne navn) om fortvilte kvinner som var lei av å plukke mannens skitne sokker opp fra gulvet og som var overgitt over at mannen ikke klarte å finne matchende klær til barna.

Men har dette noe med likestilling å gjøre egentlig? Det har kanskje det? Jeg har sympati med sokkeproblematikken, det er jo et irritasjonsmoment uansett hvem som gjør det. Men hva er dette med å klage over manglende matching på barneklær? Har det egentlig noe med likestilling å gjøre eller er det en sånn sladregreie hvor man nedvurderer mannfolka?

Gammel 14-07-12, 23:26   #6
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Har det egentlig noe med likestilling å gjøre eller er det en sånn sladregreie hvor man nedvurderer mannfolka?

akkurat det der tenkte jeg også på.
Skal kvinner ha topplederstillinger må de (vi) også akseptere å slippe taket på hjemmebane. Nettopp fordi det _er_ ikke mulig å være 120% på begge arenaer, hele tiden. Og det betyr kanskje at ting ikke blir gjort slik man ville gjort dem selv, eller at man må senke egen standard ift hva man får gjort hjemme.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 23:46   #7
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skal kvinner ha topplederstillinger må de (vi) også akseptere å slippe taket på hjemmebane. Nettopp fordi det _er_ ikke mulig å være 120% på begge arenaer, hele tiden. Og det betyr kanskje at ting ikke blir gjort slik man ville gjort dem selv, eller at man må senke egen standard ift hva man får gjort hjemme.

Men begge foreldre kan ikke slippe taket på hjemmebane? Arbeidsplassene må bli mer fleksible om det skal være mulig å ha topplederstilling og være småbarsforelder samtidig. Kanskje det ikke er mulig å kombinere disse, men da syns ikke jeg at kvinner nødvendigvis på død og liv må ta slike stillinger i likestillingens navn om de ikke ønsker det. Jeg synes heller fedrene må vurdere å slacke litt sånn at de kan delta mer på hjemmebane. Jeg opplever at familielivet stadig degraderes og at det ultimate skal være å strebe i arbeidslivet. Er det noe galt i å ønske å srbeide redusert en periode mens barna er små? Jeg er glad verken jeg eller mannen er ambisiøse. Jeg synes hverdagene er hektisk nok når vi begge arbeider fullt med 37, 5 timers arbeidsuke.

Gammel 15-07-12, 18:38   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig i dette. Jeg opplever at en del kvinner har null tro på at mannfolk kan stelle hjemme, og om ting ikke gjøres slik de ville gjort det, så gjøre det feil. Da er det ikke rart at kvinner sliter seg it som dobbeltarbeidende.

Jeg var forøvrig på vei til å bli hun bitre som ofret karrieren for mannen. Med en mann som var ganske overbevisende mht hvorfor det var logisk at vi gjorde det sånn. Og økonomisk sett hadde han helt rett. Mht alle andre aspektet tok han helt feil. Og for meg var vendepunktet da 6-åringen (gutt) sa: "det er urettferdig at mennene må worka og worka mens damene bare kan være hjemme". Et sånn verdensbilde skal ikke sønnen min vokse opp med! Ikke faen! (ikke datteren min, for den saks skyld heller).

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27.