Sv: Kvinner og karriere
Topp-toppstillinger vil nesten alltid kreve langt mer enn det som er forenlig med å kunne tilbringe mye tid med barna. 60-70-80 timers uker, mye reising, krav til tilgjengelighet i ferier. En partner i et av de mer prestisjetunge advokatfirmaene jeg kjenner godt ble oppringt av jobb eller kunde den dagen han giftet seg. Det var ikke aktuelt ikke ta telefonen. (det var helg, ja). Jeg ville ikke valgt det, mange menn jeg kjenner velger det også bort. Det er rett og slett for de få, de som vil og brenner langt mer enn snittet. Det er de som blir toppolitikere, toppbyråkrater, topplede, toppforskere.
Det krever at man har OG er villig til å la en partner eller innleid hjelp ta en stor del av barneoppdragelsen. Og jeg tror at det fortsatt er flere menn enn kvinner som er villig til å ta det valget.
Hvis dette skal endre seg så er det kravene til disse stillingene som må endre seg, men dette er jo områder som er ekstremt konkurranse på, så om du bruker mindre tid og krefter, så går jo de som er villige til å ofre mer forbi deg.
Dere har lest "why women still can't have it all", ja?