Sv: Kjent norsk, kvinnelig forsker - hvem tenker du på da?
Opprinnelig lagt inn av Arran, her.
På ingen måte. Selv folk som jobber innen forskningsverdenen sliter åpenbart med oppgaven, så jeg synes ikke det er rart at folk utenfor sliter med å hoste opp navn. Problemet er jo nettopp at akademia er ganske lukket ovenfor omverdenen, og å være internasjonalt premiert innen eget fagfelt trenger slettes ikke bety at forskere innen andre fagfelt aner hvem du er, langt mindre at mannen i gata gjøre det. I tillegg så mottar kvinnelige forskere i mindre grad den typen priser som til en viss grad kan skape blest utenfor eget reir, og dermed så sitter vi nå her og sliter.
Det er jo veldig mange fagfelt som ikke har spesielt stor interesse for andre enn fagfolk. Også er det ikke alltid at de fremste forskerne er de som når best ut i media (eller som ønsker å nå ut i media, for den del).
Det er bare å se på Knut Jørgen Røed Ødegaard, for eksempel: han er vel uten sammenligning den mest kjente norske innenfor sitt felt, men han regnes meg bekjent ikke for å være en størrelse innenfor forskningen. Sant og si vet jeg ikke om han driver forskning i det hele tatt lenger.
Nå snakker jeg om forhold som påvirker begge kjønn. I tillegg er det selvsagt et problem at det både historisk og fortsatt er vanskeligere for kvinnelige forskere å hevde seg enn menn (av en rekke årsaker).
|