Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min
Jeg er så sosialdemokratisk av meg at det ikke i min villeste fantasi ville falle meg inn å velge privatskole. Jeg tenker som så at det faglige skal vi vel alltids få pynta på hjemme hvis det skulle skorte, men verdien av at barn i et nabolag går på samme skole og har felles referanseramme og miljø er det ikke så lett å erstatte. Også tenker jeg at barna mine som er relativt enkle og veltilpassede barn er fine barn å ha i den offentlige skolen og sikkert kan bidra til et godt klassemiljø.
Det betyr ikke at jeg hadde sendt dem på en hvilken som helst skole (jmf diskusjonen om å være eneste norske i klassen), men at "godt nok" er mer enn bra nok for at jeg sender barna til nærskolen uten å blunke. Og hadde den ikke vært "god nok", ville vi heller flyttet enn å sende barna ut av nærmiljøet sitt.
Men sett bort fra disse tingene, tror jeg Montessoriskoler stort sett er veldig gode skoler som helt sikkert også er i kategorien "gode nok" og som jeg gjerne hadde sendt barna mine til dersom det var den naturlige nærskolen.