Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rettssaken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-12, 13:43   #261
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Jeg har ikke fulgt rettsaken ord for ord, men er det ikke slik at det ikke ble tatt opptak av samtalene med psykiaterne?

Dette er meget underlig, synes jeg. Retten har bare deres (de sakkyndiges) subjektive vurderinger. Videoopptak ville ha støttet eller svekket rapporten. Bare opptak av tale ville vært bedre enn notater også.

Det pleier visst ikke å bli gjort. Så sånn sett så er det jo ikke så underlig at det ei heller ble gjort nå.

Så kan man jo selvsagt menr at det burde gjøres, men da burde det jo gjelde i de fleste saker der man skal diskutere tilregnelighet.

Gammel 15-06-12, 13:47   #262
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med moren hans - kan noen gi en kortversjon av det?

Gammel 15-06-12, 13:53   #263
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Var ikke coctailen ganske "moderat" egentlig?

Var det sterioder og red bull tro?

Moren har uttalt at han endret personlighet mellom 2006 og 2010, og tenkte selv at han var blitt gal. Men hva legger man i ordet gal? Det som forbauser meg litt er hvor uenige de sakskyndige er seg i mellom mht hvorvidt man skal ta barndom og oppvekst med i betraktningen. Noen hevder den er uvesentlig andre igjen mener den er viktig. Utifra det jeg har lest så virker det på meg at Breivik var ett barn som krevde mye og det var jo moren som ba om hjelp fra barnevernet i første omgang.

Gammel 15-06-12, 13:55   #264
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Uansett hva konklusjonen blir, jeg synes det er godt å endelig få høre de første sakkyndige legge frem bakgrunnen for deres konklusjon. Det er ikke tvil om at de har en del poenger, i mine øyne. Men om det er psykose?

Dessuten, litt på siden; for ikke mange dager siden ble det spekulert i om Synne Sørheim er blitt "styrt" av sin makker Husby, en eldre mann med mer erfaring. Hun virker profesjonell og er velformulert så det holder, så da kan vi vel KANSKJE en gang for alle slå fast av kvinner kan tenke selv og snakke for seg selv.

Sist redigert av Minerva : 15-06-12 kl 14:08.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 13:58   #265
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I kroppsbyggermiljøer med mye stereoider så er det også mye vold, da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:00   #266
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nei det er vel det som blir det store spørsmålet. Hvilken merkelapp kan settes på "dette"? Det må utfordre psykiatrien til gangs og jeg tenker at det er en viktig debatt som pågår rundt psykiatri, tilregnelighet og straff.

Helt enig. Og det startet også Husby med å si i går, at denne prossesen har vært enormt lærerrik.

Gammel 15-06-12, 14:18   #267
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Uansett hva konklusjonen blir, jeg synes det er godt å endelig få høre de første sakkyndige legge frem bakgrunnen for deres konklusjon. Det er ikke tvil om at de har en del poenger, i mine øyne. Men om det er psykose?

Jeg synes de hadde fint tilsvar på all fjerndiagnostiseringen som er bedrevet, og ser at de egentlig ikke firer en tomme på det de konkluderte med i første omgang.
Hva slags diagnoser han har, er det heldigvis ikke opp til oss å vurdere. Det har vi fagfolk til, og det nytter virkelig ikke å spekulere i noe så komplekst som psykiatri.

Gammel 15-06-12, 14:19   #268
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I kroppsbyggermiljøer med mye stereoider så er det også mye vold, da.

Jo, men det er ikke psykotisk vold, de som utøver den er ansvarlig for den.

Jeg har ikke fått med meg morens beskrivelse før nå. Det hun beskriver er jo absolutt en sykdom under utvikling såvidt jeg kan skjønne som ikke er noen fagperson her.

Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:20   #269
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg synes de hadde fint tilsvar på all fjerndiagnostiseringen som er bedrevet, og ser at de egentlig ikke firer en tomme på det de konkluderte med i første omgang.
Hva slags diagnoser han har, er det heldigvis ikke opp til oss å vurdere. Det har vi fagfolk til, og det nytter virkelig ikke å spekulere i noe så komplekst som psykiatri.

Nei jeg er helt enig. Synes du jeg spekulerer?

Gammel 15-06-12, 14:23   #270
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jo, men det er ikke psykotisk vold, de som utøver den er ansvarlig for den.

Ja, det er jo det jeg mener også. At Breivik også kan stilles til ansvar for den, om han med vilje har drugga seg til å kunne gjennomføre disse tingene.

Gammel 15-06-12, 14:35   #271
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, det er jo det jeg mener også. At Breivik også kan stilles til ansvar for den, om han med vilje har drugga seg til å kunne gjennomføre disse tingene.

Det stemmer, derfor er det ikke så interessant å diskutere den. Det som er interessant er om han er psykotisk og dermed ikke straffeansvarlig. Ikke om han har ruset seg til noen prosenter av aggresjonen sin.

Jeg syns for øvrig at den diskusjonen som går akkurat nå er helt ufattelig interessant - teoriene hans toucher en slags virkelighet, er de da vrangforestillinger som passer til et sykdomsbilde, altså bisarre vrangforestillinger, eller er de hans virkelighetsoppfatning som bare avviker fra gjengs mening. Der ligger kjernen av saken her mener jeg. Og for meg med lignende person som jeg har vokst opp med så er samfunnets bedømmelse av dette svært, svært spennende.

Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:37   #272
Slettet bruker
Passiv

Standard

Når det gjelder dette med spekulasjon så har jeg og åpenbart mange andre et behov for å diskutere denne saken iblant. Det å diskutere den blir jo fort en slags spekulasjon. Det føler jeg at det er ok å gjøre, egentlig. Ihvertfall så lenge det foregår på en respektfull måte i forhold til de som er rammet her.

Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:39   #273
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg skjønner selvfølgelig at ikke medikamentcocktailen og hvordan den evt. har virket eller ikke legger det fullstendige grunnlaget for diagnosen. Men jeg syns det er rart at det virker som de ser bort i fra denne all together. Det kan godt hende det har kommet en forklaring på det altså, men jeg har bare ikke fått det med meg.

Gammel 15-06-12, 14:42   #274
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg skjønner selvfølgelig at ikke medikamentcocktailen og hvordan den evt. har virket eller ikke legger det fullstendige grunnlaget for diagnosen. Men jeg syns det er rart at det virker som de ser bort i fra denne all together. Det kan godt hende det har kommet en forklaring på det altså, men jeg har bare ikke fått det med meg.

Jeg tror det henger sammen med at den ikke har særlig betydning for diagnosen. Psykosen har utviklet seg lenge før disse medisinene kom på banen. Såvidt jeg skjønner.

Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:42   #275
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Når det gjelder dette med spekulasjon så har jeg og åpenbart mange andre et behov for å diskutere denne saken iblant. Det å diskutere den blir jo fort en slags spekulasjon. Det føler jeg at det er ok å gjøre, egentlig. Ihvertfall så lenge det foregår på en respektfull måte i forhold til de som er rammet her.

Enig. Og nå er det jo tanker og betraktinger ut i fra det som foregår i rettsaken her og nå. Når to sakkyndige rapporter konkluderer så forskjellig må det da være lov å gjengi deres argumenter og fordøye disse sammen, uten at man tror man har en rett eller nok viten til å spekulere i den endelige dommen?

Gammel 15-06-12, 14:46   #276
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg syns for øvrig at de første sakkyndige fremstår uhyre dyktige. Slik jeg skjønner dette så er egentlig det som utløser at det ender med ulike konklusjoner dette at de første mener at breiviks meninger faktisk er bisarre vrangforestillinger og at han like gjerne kunne vært redd pinnsvin mens sakkyndige nummer to mener at meningene er politiske og ikke bisarre vrangforestillinger.

Jeg er uansett imponert over at de greier å stå av den stormen de har stått i over så lang tid. Og skjønner godt at abb nok fremsto temmelig annerledes da de observerte ham enn han gjør nå som han har fått korrigert seg.

Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:47   #277
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns ikke de to første virker noe mer dyktige enn de andre. Jeg syns de har gjort en rekke ganske graverende feil.

Gammel 15-06-12, 14:51   #278
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har jo ikke hørt sett to i retten enda. Jeg er veldig spent på det.

Jeg mener vel at det ikke spiller noen rolle om han tipper grensen til psykose eller ikke. Han er åpenbart istand til å korrigere oppførselen sin etter omverdenens oppfatning når han vil - da syns jeg han er ansvarlig for de valgene han tar. Sykdom som ikke går mer ut over funksjonsnivå enn det kan se ut som i dette tilfellet bør ikke frita for straffeansvar.

(Jeg mener ikke at han er frisk altså. Men jeg mener at han bør straffes.)

Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:51   #279
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes det er litt rart at ingen snakker om rusinduserte psykotiske tilstander. Han har jo selv erklært at han med vilje drugget seg for å ta bort empatiske vurderinger og peppe seg opp?

Kunne ikke vært mer enig i dette, det burde være meget relevant.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-12, 14:56   #280
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Jeg syns ikke de to første virker noe mer dyktige enn de andre. Jeg syns de har gjort en rekke ganske graverende feil.

Kan du utdype?

De står for det de synes er kjernen av vrangforestillingen til abb; at han mener at han har retten til å bestemme hvem som skal leve eller dø. Og at dette er en psykotisk vrangforestilling.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:51.