|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Antisemittisme i NorgeHar det ligget og ulmet siden krigen eller er det nå såpass mange som har fått så lang avstand til det at man ikke tenker over i hverdagen at jøder har en veldig spesiell historie som gjør at man kanskje skal tenke seg om både tre og fire ganger før man sier noe som helst? Når jeg ikke reagerer mer på "jøder og penger" enn på "sunnmøringer og penger" er det fordi jeg opplever begge deler som ganske inerte utsagn, og ikke noe negativt egentlig, det er vel ikke negativt å være god med penger og litt gnien?. Men klart, sett i et historisk perspektiv er det ikke det, og hvis jøder opplever den typen utsagn som krenkende bør man ta hensyn til det tenker jeg.
|
|
|
#2 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Antisemittisme i Norge
Jeg tror det har det, ikke fordi jeg mener slike utsagn er så gale, men fordi de blir vanligere når slike holdninger er der. De er på en måte symptomatiske. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
This is normal!
|
Sv: Antisemittisme i NorgeDet er vel de færreste trossamfunn som bruker store ressurser på sikring av sine lokaler pga trussler - hentet fra Aftenposten:
|
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Antisemittisme i Norge
Hm. Det er meget mulig du har rett, og det er i såfall skummelt. Det er klart, det at den generasjonen som vokser opp nå ikke har hatt nærkontakt med krigen og etterkrigsårene gjør jo at det slippes litt opp på båndene. Og hvis det medfører at de gamle konfliktene og fordommene får blomstre på nytt er det skremmende synes jeg. Jeg har ikke lagt merke til noe sånt, men såvidt jeg vet kjenner jeg ingen jødiske barn heller.
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Sv: Antisemittisme i NorgeInteressant og lærerik tråd som tar opp et problem jeg ikke var klar over eksisterte en gang, og som sånn sett ga meg nye perspektiver mht en del ting. Så takk.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|