Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Jeg registrerer det ikke som et problem her inne, hvert fall ikke i denne tråden, men det jeg merker meg med enkelte når sånne ting kommer opp, er hvordan hjernen og hodet tilsynelatende blir fullt opp av informasjon, så man har rett og slett ikke plass til mer. "Hæ? vi skal ikke kalle dem negre, og nå kan vi ikke spørre dem hvor de er fra engang?!" Og når evnen til refleksjon er så laber, er det kanskje ikke så rart at man slår seg til ro med enkle svar, heller, nemlig at vedkommende er hårsår og skal ha alt på sin måte. Det er så mange hensyn som må tas, og man kan ikke ta alle, derfor stenger jeg av informasjonsflyten her, sånn at det også er plass til et par mattestykker og noen hovedsteder.
Det er _her_ problemer ligger, tror jeg. Altså en uvilje mot å sette seg inn i og å forstå hvorfor noen reagerer på en bestemt måte. Og så kimse av alle forklaringene med "hejjegud, folk tar meg for å være fra Skottland, men du ser da ikke at jeg blir fornærmet av den grunn ". Da burde man kanskje droppe matten og geografien, og heller lese litt historie.
Jeg synes det er en ærlig sak å spørre folk hvor de er fra, og jeg har enda mer forståelse for at folk kanskje ikke ønsker å legge ut om hele historien sin når det vi bedriver bare er smalltalk. Som Teo sier gjør man seg kanskje fortjent til å få vite det down the road.