Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Hva skjer egentlig når man forbeholder seg retten til noe? Kan da ingen andre ha lov til å være kritisk eller skeptisk til dette "noe", eller er det bare en erklæring om at man ikke er interessert i å diskutere og forsvare "noe"?
I denne sammenhengen betyr det at jeg synes at jeg har forklart så godt jeg kan i hvilke tilfeller jeg synes det er greit å stille spørsmålet og at motargumentene ikke på noen måte har fått meg til å endre synspunkt. Jeg har noenlunde god selvinnsikt, tror ikke jeg blir oppfattet som brautete og nysgjerrig og har utallige ganger sagt at dersom spørsmålet i det hele tatt blir stilt, kommer det langt ute i samtalen.
CD kan jo også forbeholde seg retten til å spørre hvorfor folk er tykke, men bør jo være klar over at det kan bli tatt ille opp, på samme måte som jeg selv er klar over at folk (åpenbart bare de med en annen hudfarge enn hvit ) kan bli støtt over å bli spurt hvor de kommer fra opprinnelig.
Jeg har flere ganger blitt spurt om jeg har forfedre fra Irland, og har aldri opplevd det irriterende eller utidig. (Nå aner jeg ikke om jeg har det, så jeg kan jo ikke svare folk da...)
|