|
|
|
|
#2 |
|
© All rights reserved
|
Sv: StølebelteMan kan da bruke glatte gullringer til annet enn forlovelse- og gifteringer, Mave? Men om du går med en glatt ring på høyre ringfinger vil mange tro at du enten er gift eller forlovet, da tradisjonen er slik her i landet.
Det er ikke nødvendigvis fordommer, men bunadskotyme/regler. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stølebelte
Sølvbelte er et tegn på velstand og rikdom, noe som tidligere ofte kom ved giftemål. Dessuten ble kvinners status endret da de ble gift, og derfor ble de også pyntet.
|
|
|
#4 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg stråler velstand. Knis. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Det som kom dårlig frem i mitt innlegg, men som jeg prøvde å poengtere er at når det gjelder bunad er det flere ting som er tradisjon enn drakten i seg selv. Filigramsarbeidet er typisk et tradisjonelt håndverk, og det gjelder uansett hvilket sølv du har til hvilken bunad. Jeg vil jo påstå at rekonstruerte drakter - offisielle bunader er mer historie enn tradisjon.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 18-05-12 kl 09:42. Årsak: bedre språk |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Stiv
|
Sv: StølebelteI og med at samfunnet endrer seg, så synes jeg ikke at man må være gift for å bruke konebelte. Men det blir litt feil å se det på nykonfirmerte 14-åringer, synes jeg. Konebelte kan brukes når man blir, i mangel på bedre ord, "voksen".
Avsporing: Selv om man egentlig ikke skal gå med paraply eller regnjakke til bunad, så er det av og til intet alternativ på 17. mai. Jeg er ikke interessert i å ødelegge min dyrebare bunad med å være riktig antrukket og bli søkk våt.
|
|
|
|
#7 |
|
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo ikke det, men ettersom det er en tradisjon her i landet med å bære gifteringen sånn, må du bare regne med at mange vil to at du er forlovet eller gift.
|
|
|
#8 |
|
~~~~~~~
|
Min sitter på venstre. Fungerer det også. Ring er ring.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|