Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Og det er kanskje dette jeg reagerer mest på tror jeg.
Jeg bryr meg (tro det eller ei) veldig lite om hva andre velger og jeg legger heller ikke merke til det, men denne diskusjonen var jo et spørsmål om hva man tenker og da tenker jeg jo ut i fra valgene vi har gjort. De fleste her vil på et visst tidspunkt være kategoriske med tanke på grense for vognbruk, men den kategoriske holdningen kommer kanskje nærmere skolealder for en del.
Jeg tenker at det virker ganske rart å velge å sette en frisk fireåring i vogn for å dekke familiens behov. Det eneste som kunne fått meg til å velge vogn til en fireåring måtte være barnets behov, ikke foreldres behov for lange kvelder på restaurant, shoppebehov, oppbevaring for badetøybehov og behovet for å skynde seg fra hotell til strand osv.
Jeg tror ingen fireåringer får skader på kropp og sjel av å sitte litt i vogn bare så det er sagt.
Jeg har blitt ganske obs på å dekke alle i familiens behov etter de siste to årene. Før det dekket vi behovene til de fire andre, men ikke mine. Det gikk ikke så bra. Så hvis jeg hadde hatt behov for en vogn til å frakte en fireåring i (om det var fordi jeg skulle få trim, fordi han ikke ville gå og bare trasset, fordi det ellers bare ville blitt mas, eller hva har du), kunne jeg funnet på å ta med vogn FOR MIN SKYLD. Ikke hver gang, men en gang i blant.
Dette er hypotetisk, bare så det er sagt. Storebror sluttet med vogn før han var to (ble storebror), Storesøster rett før hun ble tre og Lillebror ser ut til å slutte nå snart (litt over to). Men OM jeg hadde behov, ser jeg ikke lenger det som selvsagt at fireåringens behov for å få ekstra trim på ferie skulle trumfe mine behov. Noen ganger det ene og noen ganger det andre. Ingen tjener på at jeg sliter meg ut i hvert fall - det kan jeg skrive en lang avhandling om.