Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-12, 10:35   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det handler ikke alltid om å føle seg truffet, men om å reagere på andres holdning om at alle barn passer inn i en spesifikk mal. Det er merkelig hvordan de som har de mest bastante meninger er de som har barn som mer enn villig sluttet tidlig med bleier, vogn, smokk og hva det måtte være. På samme måte som at de som alltid har fasiten på hvordan barn skal sove er de som har hatt enkle sovebarn selv. Man vet alltid mest om det man egentlig ikke har peiling på.
Og nei, jeg føler meg ikke truffet, sønnen min har aldri brukt smokk, sluttet med bleier før han ble 3 og kommer ikke til å bruke vogn på årets sommerferie selv om han bare er 3½. Barn er forskjellige og at å tro at barn skal slutte å ha behov for bleier, smokk eller vogn fordi de har passert en eller annen magisk alder er i beste fall naivt.
Jeg undrer meg dessuten over hva som skulle være poenget med å tvinge gjennom bleie-, smokke- og vognslutt ved en bestemt alder. For min del bruker jeg ikke min makt som forelder bare fordi jeg kan, det skal ligge en god grunn bak, og ingen barn tar skade av å bruke bleie, smokk eller vogn utover den "allment aksepterte" alderen.

Jeg opplever faktisk at de barna som bruker vogn mye/blir båret mye sakker noe akkterut på turer i barnehagen, og for noen er det en kjip følelse å alltid ende opp med å være sist. Så akkurat det med å øve med ungene å gå også hjemme syns jeg er utrolig viktig. Det betyr selvsagt ikke at de som tar med vogn på ferie gjør noe galt når vognen er ment som avlastning, men når vogn brukes til en 4åring på skogstur, søndagstur osv uten at det er noe fysisk feil med barnet, så syns jeg det er et lite gjennomtenkt valg.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:20.