Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Når maten spyttes ut og man sier æsj

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-12, 16:24   #11
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsj

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Her tenker jeg nok motsatt av deg, men det skal sies at mine barn ikke har vært spesielt kresen av seg.
Jeg har gjennom mine barns liv hatt matglede som et svært prioritert område, og sikkert hatt det du kaller for curlingservice.
Jeg har vært opptatt av at familien skal spise sunt, spise godt, variert og at måltidet skal være et hyggelig samlingspunkt. Om det innebærer å tørke av saus, koke litt ekstra pasta eller en annen saus så har jeg gjort det.

Da er vi nok uenige ja.
Vi har også veldig stort fokus på matglede, og mitt barn er heller ikke av den kresne typen. Heller tvert i mot. Men man får ikke utvidet smakssansene sine av å bare spise det samme hele tiden. For å like noe nytt, må man smake noe nytt. Og det må smakes på mer enn en gang. Måltidet blir ett hyggelig samlingspunkt uansett, for det er stort sett noe han liker på bordet og variert blir det når man nettopp ikke lager opp pasta og ketchup som alternativ hver dag, mener jeg
Det at han en sjelden gang får servert middag der han ikke vil ha noe ødelegger neppe hverken matglede eller hyggelig stemning rundt middagsbordet. Jeg tenker at det er fin læring i både å akseptere at man kan bli servert mat man ikke liker og å oppføre seg ved bordet selv om man ikke liker/spiser maten.
Matglede for meg er ikke å produsere barnas favoritter som alternativer til den "ordentlige" middagen. Derimot er jeg helt for at vi alle kan spise hans favorittmat en gang i blandt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20.