Sv: Rom-folket, tigging og teltleirer
Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.
Det er mulig jeg ikke er helt PK nå, men jeg synes faktisk at vi skal bruke ressurser til å hjelpe egne først. Jeg har oppfattet tiggerne som plagsomme, innpåslitende og flere av de tar ikke nei for et nei. Man kan ikke rett og slett ta seg til rette på den måten med å sette opp telt midt i byen, lage bål og urinere hvor det måtte passe seg. Om jeg gjør det, så blir jeg kraftig bøtelagt. Det er utrolig trist og grusomt at de lever under denne skjebnen i Romania, men jeg klarer ikke helt å se at Norge skal kunne hjelpe absolutt alt som måtte trenge det. Vi sliter med å tilby asylsøkere gode nok tilbud, vi har narkomane som lever ute under ekstreme forhold og vi har en haug med mennesker som lever under fattigdomsgrensen. Jeg mener at man først må vise at man kan ta vare på disse først!
Jeg er enig. For problemet er at om vi lager et tilbud til de som tar seg til rette på denne måten, da kommer det tusen nye. Garantert. Dette er en kultur hvor de mer eller mindre har 'snylting' eller annet snusk som levebrød.
Jeg sier ikke at det ikke er problematisk, men mener at vi ikke skal støtte opp om denne formen for organisert tigging og menneskehandel.