Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Spiser du fet fisk og tar du tran
Spiser fet fisk hver dag 6 4,72%
Spiser fet fisk mer enn to ganger i uka 32 25,20%
Spiser fet fisk en gang i uka 45 35,43%
Spiser fet fisk mindre enn en gang i uka 30 23,62%
Tar tran 42 33,07%
Tar ikke tran 57 44,88%
Dekker d-vitaminbehovet på annet vis 24 18,90%
Meh 11 8,66%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 127. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-12, 13:42   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Beroligende lesning ettrsom jeg vet hva slags yrke du har.

Da regner jeg med at jeg ikke skal uroe meg over mine 49. Uansett har jeg planer om å få mye sol i små doser dette sommerhalvåret.

Du valgte å ta det personlig ja. Det er flott det Nooria.

Gammel 26-04-12, 13:51   #2
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tar 5 ml tran daglig, to flasker med sitronsmak denne vinteren. Spiser fet fisk en til to ganger i uken. Tar kalk + D vitamin. I utgangspunktet fordi psoriasis utslettene ble mildere. Men nå har jeg visstnok D vitamin mangel også. Har tatt tilskudd av vitamin D på recept, 30 000 IE i ti dager, ny sjekk midt i Mai. Jeg elsker sol og varme, har vært fem uker ved Middelhavet siste år.

Og forresten, mangelen ble avdekket rett etter 14 dager på Tenerife i påsken.

Gammel 26-04-12, 13:53   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager, Nooria, jeg leste deg sikkert feil.

Gammel 26-04-12, 13:55   #4
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja det gjorde du nok. Jeg ga enkelt og greit uttrykk for at jeg brukte infoen din på en positiv måte.

Gammel 26-04-12, 13:58   #5
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ehm, jeg tror du leste henne feil, ja.

Polyanna: så vidt jeg har skjønt så er problemet med d-vitamin at det ikke er vannløslig men fettløslig og derfor lagres i kroppen. Siden det hjelper til med kalkopptaket så kan for mye d-vitamin føre til unødvendige forkalkninger i kroppen. Det skal likevel mye til å få for mye d-vitamin gjennom et ordinært kosthold, og d-vitaminproduksjon gjennom direkte sol kan man visst ikke få for mye av (det er altså tilskuddene man skal være varsom med hvis man ikke har fått konstatert mangel.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 14:06   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dere som spiser mye feit fisk Hva slags? I hvilken form?

Jeg er ikke veldig glad i fiskefett, dessverre. Særlig ikke varmebehandlet. Så det blir lite.

Det blir for det meste laks og makrell i tomat. Jeg liker best rå laks så det hender jeg spiser det når Hiawata vil ha fiskepinner. Vi har også endel bakt ishavsrøye siden vår lokale Ica ofte har laget ferdigfylte fisker klare til å stappe i ovnen. Den syns jeg ikke smaker så "fett" som bakt laks.

Ellers syns jeg dampet laks er ganske godt, og det også gir mindre fiskefettsmak enn stekt og bakt.

Jeg liker godt stekt makrell, men Høvdingen har noen kjipe opplevelser fra militærkantina på det, så det spiser jeg bare når jeg er alene, evt. når svigerfar har fisket og han og jeg griller det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 14:41   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar trankapsler med omega3, i tillegg spiser jeg en halv stor boks makrell i tomat ca 4 av de 5 hverdagsmorgenene. Vi har laks til middag 1 gang i uka som oftest, i tillegg har vi salma/sushi innimellom.

Storebror spiser omtrent det samme, han deler gjerne boksen med meg. Egentlig er det såpass kamp om å dele den boksen at vi bør kjøpe inn noen småbokser i tillegg.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 14:56   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Hehe, jeg er imponert over hvordan du klarte å komme til den konklusjonen der inne i glasshuset. Men jeg ser du tok deg i det ganske kjapt, da.

Jeg spiser fet fisk, stort sett laks, 2-3 ganger i uka. Det blir oftest sushi, fiskesuppe, fiskegrateng, pasta med laks i fløtesaus eller stekte laksefileter med tsatsiki. Og stort sett Salma. Once you go Salma, you can never go back. Selv om min pappa, nordlendingen, ler nedlatende av meg og mener jeg er et offer for markedsføringstriks. Vel, etter å ha overvært et omreisende Salmasirkus på Ultra, hvor noen stakkarer med laksehatter sang "Har du hørt historien om de tre små fisk", så er jeg usikker på om det er markedsføringsstrategiene deres som gjør utslaget.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.