Sv: Kan du slippe unna å gjøre noe som helst på jobb over lang tid?
Ja, det kunne jeg og ja, det har jeg gjort. Ikke fordi jeg ville det, men fordi jeg var syk. 9 mnd satt jeg på jobben uten å gjøre den minste lille ting. Det ble overhodet ikke plukket opp av kolleger, ledelse eller andre.
Jeg husker fortvilelsen av å sitte foran pc-skjermen dag etter dag med ett eneste mål: å klare å gjøre hvertfall littegrann den dagen. Jeg klarte ingenting og ble til slutt fullt sykemeldt for alvorlig depresjon. Grunnet jobben.
Hodet var bare bomull. Jeg hadde ikke sjans til å gjøre noe som helst. Men jeg tenkte hver dag at kanskje idag, kanskje idag. Og det er veldig vanskelig å skulle gå til lederen sin å fortelle at man ikke klarer å utføre arbeidsoppgavene sine. Spesielt når lederen var deler av problemet og årsaken til at jeg endte med å bli sykemeldt til slutt.
Nå i ettertid synes jeg et er helt utrolig at det går an å sitte i 9 hele måneder uten å gjøre det døyt. Helt ufattelig. Og med mindre det fordi medarbeideren ønsker det selv, så er det en vond situasjon å være i.
|