Sv: Kartlegging av barns språk
Jeg er i mot at alle barnehagebarn skal screenes og det er fordi det tar mye tid. Det er kun en tredjedel av personalet i barnehagen har faglig bakgrunn og ressursene er veldig knappe allerede. Deres tid brurde benyttes på andre ting enn å fylle ut skjemaer som ikke brukes til noe. Der hvor jeg jobber nå kartlegger vi alle barna med tras, men det gjøres ingenting med resultatene. Det har vi ikke ressurser til.
I barnehagen arbeider jeg, som førskolelærer, generelt med språkstimulering, men har liten mulighet til å igangsette opplegg mot barn som trenger særskilt oppfølging. Vi er tre stykker (meg som er førskolelærer og to assistenter uten faglig bakgrunn) som skal ivareta 18 barn på 9,5 timer. Det sier seg nesten selv at ressursene er begrenset. Når jeg ser at barn sliter melder vi de i fellesskap med foreldrene opp til PPT. Da kommer de og observerer og setter muligens inn ulike tiltak, men min erfaring er at det skal mye til før det blir gjort noe og foreldrene må gjerne purre. Her i kommunen har PPT en rar oppfatning om man ikke kan gjøre noe før ungene er 4,5 år. Før det er de ikke modne nok. Bare tull selvfølgelig, men hva gjør man med det?
Sist redigert av Meissa : 26-03-12 kl 18:12.
|