Sv: Lovendring for ABB
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
...men sett at man har noen psykisk syke som er så forhatte at det finnes folk som kan gå så langt at de setter livet til både den psyisk syke, ansatte og andre syke som oppholder seg i dennes nærhet i fare? Disse har jo også krav på beskyttelse.
Jeg synes at forsterket sikkerhet ved enkelte avdelinger innen psykiatrien virker som en svært god idé. Men pasienter kan jo ikke holdes innesperret fordi det er fare for angrep mot dem, da må de få beskyttelse på lik linje som alle andre, slik smilefjes skriver. Er ikke truslene konkrete/reelle nok til å gi beskyttelse, er det ihvertfall ikke nok til å sperre folk inne.
Men jeg må stille et dumt spørsmål. (Jeg har fortsatt ikke fått lest høringsforslaget, så bær over med meg.) Er forslaget virkelig at folk skal kunne holdes innesperret over lengre tid grunnet trusler mot dem, eller handler det om at pasienter kan holdes på avdeling med høyere sikkerhetsnivå mens de uansett er innlagt? Jeg fikk litt inntrykk av det siste da jeg (kjapt!) leste i dokumentet, men så jo også at politiet skulle vurdere sikkerheten for overføring til lavere sikkerhetsnivå, noe som kanskje kan innebære at man ikke blir sluppet ut selv om man egentlig er frisk? 
Sitat:
Kan ikke si jeg husker å ha lest noe om at det er politiet som skal begjære noe slikt. Mener det er faglig ansvarlig i regional sikkerhetsavdeling som skal fatte vedtak - og det er jo helsepersonell, så vidt jeg vet. Vedtaket kan påklages og er tidsbegrenset.
Nei, jeg mente ikke at det er politiet som tar avgjørelsen. Men politiet skal vurdere sikkerheten før vedtak treffes, og dersom årsaken til at pasienten holdes i en avdeling med særlig høy sikkerhet er at hans/hennes sikkerhet er truet, så kan h*n vel vanskelig slippes ut dersom truslene fortsatt eksisterer (ifølge politiet)?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Han kan dømmes til forvaring og med det i teorien bli sittende resten av livet. Men om han er syk så kan han vel ikke det, tror jeg? Da kan han dømmes til behandling og skulle han da bli frisk så er vel opplegget da at han settes fri etterhvert.
Personer som dømmes til tvungent psykisk helsevern, som blir "friskmeldt" men fortsatt vurderes som farlige, kan overføres til anstalt under Kriminalomsorgen, dvs. fengsel jfr. psykisk helsevernloven § 5-6.
|