Sv: Jentefesten
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Jamen, Rine. jeg tenker at når debatten handler om kvinners valg, så er det fordi vi faktisk har kommet sørgelig til kort med likestilling. Hvorfor er du kritisk til kvinner som prøver å få til alt? Dette handler jo om familien - og hvis det er slik at kvinner smeller i veggen fordi de prøver å få til så mye, så er dette et likestillingsproblem.
Det er jo ikke et problem å være karrieremann i 2012.
Jeg tenker at når du beskriver dette som et kvinneproblem, og Myria skriver at man må velge om ettåringen skal være i barnehage eller hjemme med mamma, så viser dette nettopp at forventningene til kvinner fortsatt er andre enn forventningene til menn
Jeg tror du misforstår meg. Jeg mener absolutt ikke at hvis noen skal være hjemme med ettåringen, må det være kvinnen, og jeg har ikke gitt uttrykk for det noe sted i debatten heller, tror jeg. Men: Drømmen om Det perfekte Hjem, tror jeg i stor grad tilhører kvinnen, altså. Og da blir det til syvende og sist kvinnens jobb å senke kravene hvis mannen gjør det man kan forvente for at en normal familietilværelse (uten cupcakes og middag fra grunnen hver dag) skal gå rundt.
Nå var det ikke meningen å fyre løs på utbrente kvinner, men når dere skriver om at det blir dyrt for samfunnet når kvinner er hjemme, tenker jeg at det ikke nødvendigvis blir billigere om alle kvinner skal ut i full jobb. Hvorfor er det slik at i en familie der begge foreldrene jobber med samme og i like stor stillingsprosent er det kvinnen som har desidert størst sjanse for å bli utbrent? Likestillingen i hjemmene har ikke kommet så langt som vi liker å tro, tenker jeg.
Jeg prøver ikke å si at kvinner ikke trenger å bry seg med å jobbe fullt fordi de ikke kommer til å klare det likevel, jeg ønsker at flest mulig kvinner skal være i full jobb, men det er noe med å senke krava litt, både på jobbo g hjemmebane, som kvinner ikke har skjønt, og jeg vet ikke om det er helt riktig å skylde på mannen alltid heller.
|