Sv: Invisible Children
Jeg synes det er flott at folk vil engasjere seg og gi støtte, men det er gode grunner til å tenke over hvem man gir støtte til.
Jeg tror det var A-magasinet som hadde et oppslag for ikke så lenge siden om små, private hjelpeprosjekter. Noen av disse gjør mer skade en gavn, får for korte tidsperspektiver, penger forsvinner osv.
Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.
Jeg har en tidligere kollega som engasjerer seg for i et barnhjem i Colombia. Han samler inn klær og penger. Er det feil også? Burde han ha gått via en større organisasjon?
Det kan slå feil, ja. Og det kan gjøre mye godt. Jeg synes det er veldig vanskelig å vurdere slike private initiativ, så jeg gir ikke til dem.
Når det gjelder de store norske organisasjonene, kikkes de fleste nøye i kortene i forhold til hvor pengene går. (De fleste kontrolleres av Innsamlingskontrollen.) Røde Kors bruker f.eks. ca 3,5 % til administrasjon. 90 % av midlene går til formålet. De samarbeider med Røde Kors/Røde Halvmåne i de landene de opererer og har tett samarbeid med lokale grupper. Bistand er vrient og selv de store organisasjonene kan trå feil, men jeg mener sjansen er mindre for det hos dem, siden de har lengre og høyere kompetanse.