Sv: Hunder som går løs med eier
Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.
Kommunene kan innføre båndtvang hele året i hele kommunen, og det er det en del som har gjort.
Her i kommunen har jeg kun sett det utvidet når det har vært snakk om småvilt etc. de vintrene det har vært mye snø.
Og jeg har noen dårlige erfaringer med hundeeiere for å si det slik. Og for å si det slik, det virker for meg til å være en temmelig stor andel idiotiske hundeeiere.
Jeg er også av dem som er vokst opp med hund (schæfer, engelsk setter), og er i utgangspunktet ikke redd hunder. Kanskje hadde man hatt hund nå hadde det ikke vært for at man var allergisk. Jeg er imidlertid usikker på hva man møter ute, og det spesielt når man har ungene med.
Vi hadde alltid hunden i bånd, annet enn på fjellet i områder vi var sikker på at vi var alene i området. I basis var vi også klar over at mange ville bli nervøse hvis det kom en løs schæfer. Langs vanlige skiløyper o.l. var det ikke snakk om noe annet enn å ha hunden i bånd. Men det kom andre med hunden løs - inkludert idiotbikkjer som ikke hadde vett nok til å forstå at man ikke gikk til angrep på nesten 50 kg schæfer...