Sv: Facebook og dialekt
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Men tror du at denne forandringen stopper opp, eller blir man til slutt så uformell over alt at man kan tillate seg å bruke dialekt skriftlig selv i f.eks. jobbsøknader. Ut fra det enkelte forteller om ungdommer som bruker dialekt og sms-forkortelser etc i jobbsøknader kan det kanskje tyde på at de allerede ser på skriftspråket som svært uformelt, selv i sammenhenger hvor vi "gamle" mener det bør være formelt.
Da hjelper det ikke at vi "gamle" sitter her og sier at vi vet hvordan skriftspråket skal brukes i de forskjellige sammenhengene, hvis de som skal ta over forvaltningen av språket etter oss enten ikke har lært det fordi de ikke greier å se de skillene som vi ser, eller fordi de ønsker å bruke det annerledes og mer uformelt. Og da tenker jeg at vi må være bevisst på at det vi gjør faktisk er med på å påvirke utviklingen framover.
Det kan jo være så enkelt som at det er en ungdomsgreie, og ikke en språkutviklingsgreie?
Jeg mener å huske at jeg skrev mange av brevene mine på dialekt da jeg var tenåring. (Skilpadda kan sikker bekrefte eller avkrefte; hun fikk brorparten av dem.) Jeg syntes det var helt naturlig og greit den gangen, selv om jeg ikke syns det som 40-åring.
|