Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-12, 14:04   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Selvfølgelig, men et skriftspråk som er vanskelig å lese er i alle fall en forringelse i mine øyne. Jeg syns også et det bør være et felles skriftspråk for alle. Nå har vi jo prøvd å ha to skriftspråk i mange år, og det er vel ikke særlig populært. Mener du at det er riktig om utvilkingen gir oss mange skriftspråk, trøndersk, et nordnorsk, sørnorsk osv.? Skal man lære om alle disse på skolen, slik som vi nå har bokmål og nynorsk? Dette er satt litt på spissen, men du indikerer en utvikling i denne retningen, og da kan det jo være lurt å tenke gjennom hvordan det faktisk vil kunne arte seg.

I verste fall tror jeg at en slik forringelse av det norske skriftspåket hvor flere og flere skriver all mulige slags dialekter på på stadig flere arenaer på sikt vil ødelegge norsk skriftspråk i en slik grad at at det baner vei for engelsk. For jeg tror nemlig at et felles skriftspåk er viktig, og i et land der man snakker så vidt forskjellige dialekter kan man ikke ha ett felles skriftspåk dersom alle i sterk grad skal få basere sitt skriftspråk på dialekt. En annen alternativ utvikling som kan være en konsekvens av dette er at dialektene etter hvert blir normaliserte fordi behovet for et mer normalisert dialektbasert skriftspåk vil dukke opp, og da sitter man til slutt igjen med et normalisert språk både skriftlig og munntlig.

Vel, nå var dette bare fabuleringer og å trekke utviklingen veldig langt både i tid og tanke. Men jeg tror uansett at man ikke skal være naiv og tro at en utvikling som vi nå kanskje ser starten på nødvendigvis er et gode for det norske språket på sikt med mindre man syns at alle forandringer er til det gode uansett.

Jeg klarer ikke helt å se hvor de mange skriftspråkene kom inn, men det er i hvert fall langt fra det jeg snakker om. Jeg snakker om en bevegelse mot et mer lydrett skriftspråk, som for øvrig har vart lenge, og jeg tror at muntlignær, digital kommunikasjon vil påvirke den prosessen. Kanskje vil vi se en utvanning av dialekter som pågår parallelt, eller kanskje vi vil se at disse muntlignære arenaene nettopp styrker bevisstheten omkring dialektens verdi?

Gammel 06-03-12, 14:13   #2
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg klarer ikke helt å se hvor de mange skriftspråkene kom inn, men det er i hvert fall langt fra det jeg snakker om. Jeg snakker om en bevegelse mot et mer lydrett skriftspråk, som for øvrig har vart lenge, og jeg tror at muntlignær, digital kommunikasjon vil påvirke den prosessen. Kanskje vil vi se en utvanning av dialekter som pågår parallelt, eller kanskje vi vil se at disse muntlignære arenaene nettopp styrker bevisstheten omkring dialektens verdi?

Hvis alle skal begynne å skrive mye mer likt talespråket sitt må det nødvendigvis bli mange skriftspråk. Mange dialekter har langt større forskjeller seg imellom enn det bokmål og nynorsk har, og det er umulig å komme opp med et felles språk som er nært talemålet for alle. Ergo blir det mange skriftspråk. Eller så kan man like så godt holde på det skriftspråket vi allerede har. Eller om var det opp til meg slo man sammen nynorsk og bokmål.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 14:20   #3
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Hvis alle skal begynne å skrive mye mer likt talespråket sitt må det nødvendigvis bli mange skriftspråk. Mange dialekter har langt større forskjeller seg imellom enn det bokmål og nynorsk har, og det er umulig å komme opp med et felles språk som er nært talemålet for alle. Ergo blir det mange skriftspråk. Eller så kan man like så godt holde på det skriftspråket vi allerede har. Eller om var det opp til meg slo man sammen nynorsk og bokmål.

Jada, hvis alle skal skrive mye mer likt talespråket sitt, så blir det vanskelig å finne en felles plattform. Men det er noen nyanser mellom dét og å like så godt holde på det skriftspråket vi allerede har, altså.

Gammel 06-03-12, 14:28   #4
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jada, hvis alle skal skrive mye mer likt talespråket sitt, så blir det vanskelig å finne en felles plattform. Men det er noen nyanser mellom dét og å like så godt holde på det skriftspråket vi allerede har, altså.

Hva er det som er så galt med det skriftspråket vi har da?

Gammel 06-03-12, 14:42   #5
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Hva er det som er så galt med det skriftspråket vi har da?

Ingenting. Jeg elsker det, jeg. Det er bare ikke statisk. Og derfor er det interessant å fundere over i hvilken retning det vil bevege seg.

Gammel 06-03-12, 14:48   #6
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Det er bare ikke statisk. Og derfor er det interessant å fundere over i hvilken retning det vil bevege seg.

Det er jeg enig i. Men det kan også bety at man stiller noen spørsmål om det som skjer på bl.a. facebook er positivt eller ikke. Kanskje har det lite å si for skriftspråket på sikt, kanskje har det mye å si. Det er det ikke sikkert vi lever lenge nok til å finne ut av. Tidligere har språket brukt lang tid på betydelige endringer, men det kan jo være annerledes i disse facebook-tider.

Gammel 06-03-12, 14:54   #7
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Det er jeg enig i. Men det kan også bety at man stiller noen spørsmål om det som skjer på bl.a. facebook er positivt eller ikke. Kanskje har det lite å si for skriftspråket på sikt, kanskje har det mye å si. Det er det ikke sikkert vi lever lenge nok til å finne ut av. Tidligere har språket brukt lang tid på betydelige endringer, men det kan jo være annerledes i disse facebook-tider.

Absolutt, og det er jo også det vi gjør.

Gammel 06-03-12, 14:15   #8
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og kanskje vi vil ende opp med en grøt av et skriftspråk hvor alle skriver som de føler for, eller synes ser riktig ut.
Står vi på litt kan vi klare å få skriftspråket til å bli en total barriere for nøyaktig kommunikasjon!

Når det gjelder skj / kj:
Jeg satt sammen med min lillesøster og noen venner av henne, for en del år siden, når en av venninnene proklamerer at hun må reise, for hun skal hjem og bytte skjede.
For det første synes jeg det var litt merkelig at den var utslitt allerede i en alder av 16, for det andre visste jeg ikke at den kunne byttes engang.

Gammel 06-03-12, 14:17   #9
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Og kanskje vi vil ende opp med en grøt av et skriftspråk hvor alle skriver som de føler for, eller synes ser riktig ut.
Står vi på litt kan vi klare å få skriftspråket til å bli en total barriere for nøyaktig kommunikasjon!
.

Den åpenbare uhensiktsmessigheten i dette alternativet gjør at jeg betrakter det som det minst sannsynlige.

Gammel 06-03-12, 14:19   #10
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den åpenbare uhensiktsmessigheten i dette alternativet gjør at jeg betrakter det som det minst sannsynlige.

Så du mener med andre ord at det ligger en plan bak utviklingen vi ser i dag?
At noen faktisk tenker over hva som er hensiktsmessig?
Er det derfor man begynner å få problemer med å rette en del hovedoppgaver på universitetsnivå fordi språket er så dårlig at man er usikker på hva kandidaten mener, eller så upresist at det kan tolkes flere veier, i noen tilfeller?

Gammel 06-03-12, 14:23   #11
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Så du mener med andre ord at det ligger en plan bak utviklingen vi ser i dag?
At noen faktisk tenker over hva som er hensiktsmessig?
Er det derfor man begynner å få problemer med å rette en del hovedoppgaver på universitetsnivå fordi språket er så dårlig at man er usikker på hva kandidaten mener, eller så upresist at det kan tolkes flere vieer, i noen tilfeller?

Hvilke faktorer som påvirker språkutvikling er et komplekst fagområde, som jeg på ingen måte kjenner dybden i. Men jeg tror at hensiktsmessighet er av større betydning enn den generelle udugelighet blant ungdom nu til dags, ja.

Gammel 06-03-12, 14:27   #12
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Men det er tyrlig at dette alternativet har gjort seg sterkt gjeldende på bl.a. facebook. Hva er det om gjør at du tror det ikke kan komme til å bre om seg? Jeg syns jo det er veldig uhensiktsmessig på facebook også, men det er tydelig at mange finner det hensiktsmessig. Da finner mange det kanskje hensiktsmessig på andre arenaer også etter hvert.

Gammel 06-03-12, 14:41   #13
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men det er tyrlig at dette alternativet har gjort seg sterkt gjeldende på bl.a. facebook. Hva er det om gjør at du tror det ikke kan komme til å bre om seg? Jeg syns jo det er veldig uhensiktsmessig på facebook også, men det er tydelig at mange finner det hensiktsmessig. Da finner mange det kanskje hensiktsmessig på andre arenaer også etter hvert.

Det er forskjell på ulike medier. Jeg ser ikke at det er uhensiktsmessig å skrive dialekt på facebook. Det er en uformell setting og man henvender seg til sine "venner" som stort sett ikke har problemer med å forstå og som svarer på samme måte tilbake.

Jeg har i hvert fall ikke noe problem med å skille mellom å skrive dialekt på msn eller snakkevinduet på facebook eller å skrive bokmål her på fp, på høgskolen eller i andre offentlige dokumenter.

Jeg tror derimot at dersom folket bruker språket allsidig og finner glede og nytte i det, vil de også utvikle allsidige språkkunnskaper. Det er for eksempel ikke slik at dersom man kutter ut nynorsk så lærer man bokmål bedre. I hvert fall ikke for den generelle delen av befolkningen.

Gammel 06-03-12, 14:55   #14
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er forskjell på ulike medier. Jeg ser ikke at det er uhensiktsmessig å skrive dialekt på facebook. Det er en uformell setting og man henvender seg til sine "venner" som stort sett ikke har problemer med å forstå og som svarer på samme måte tilbake.

Jeg har i hvert fall ikke noe problem med å skille mellom å skrive dialekt på msn eller snakkevinduet på facebook eller å skrive bokmål her på fp, på høgskolen eller i andre offentlige dokumenter.

Norsk språk har blitt stadig med uformelt, og bra er det vil jeg si. (Jfr det å være dis og dus.) Men tror du at denne forandringen stopper opp, eller blir man til slutt så uformell over alt at man kan tillate seg å bruke dialekt skriftlig selv i f.eks. jobbsøknader. Ut fra det enkelte forteller om ungdommer som bruker dialekt og sms-forkortelser etc i jobbsøknader kan det kanskje tyde på at de allerede ser på skriftspråket som svært uformelt, selv i sammenhenger hvor vi "gamle" mener det bør være formelt.

Da hjelper det ikke at vi "gamle" sitter her og sier at vi vet hvordan skriftspråket skal brukes i de forskjellige sammenhengene, hvis de som skal ta over forvaltningen av språket etter oss enten ikke har lært det fordi de ikke greier å se de skillene som vi ser, eller fordi de ønsker å bruke det annerledes og mer uformelt. Og da tenker jeg at vi må være bevisst på at det vi gjør faktisk er med på å påvirke utviklingen framover.

Gammel 06-03-12, 15:00   #15
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Standard

Norsk språk har blitt stadig med uformelt, og bra er det vil jeg si. (Jfr det å være dis og dus.) Men tror du at denne forandringen stopper opp, eller blir man til slutt så uformell over alt at man kan tillate seg å bruke dialekt skriftlig selv i f.eks. jobbsøknader. Ut fra det enkelte forteller om ungdommer som bruker dialekt og sms-forkortelser etc i jobbsøknader kan det kanskje tyde på at de allerede ser på skriftspråket som svært uformelt, selv i sammenhenger hvor vi "gamle" mener det bør være formelt.

Da hjelper det ikke at vi "gamle" sitter her og sier at vi vet hvordan skriftspråket skal brukes i de forskjellige sammenhengene, hvis de som skal ta over forvaltningen av språket etter oss enten ikke har lært det fordi de ikke greier å se de skillene som vi ser, eller fordi de ønsker å bruke det annerledes og mer uformelt. Og da tenker jeg at vi må være bevisst på at det vi gjør faktisk er med på å påvirke utviklingen framover.

Nei, men det er kanskje en fordel hvis vi gamle, som ser konsekvensene, prøver å holde språket på et nivå hvor det faktisk egner seg til kommunikasjon som krever presisjon og tydelighet?

Gammel 06-03-12, 15:08   #16
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vel, jeg kan ikke være sikker på hvordan språket utvikler seg, men jeg antar at formelt skriftspråk vil være gjeldene på høgskoler og universiteter i lang tid framover samt at jeg har inntrykk av at interessen for språk er på vei opp, også blant unge - på tross av Mavericks erfaring med det motsatte. Jeg har egentlig svært vanskelig for å tro at jobbsøknader på dialekt er et utbredt problem. I hvert fall ikke til stillinger litt opp i systemet.

Jeg synes denne tråden vitner om svært lite tillit til dagens ungdom og det er litt urettferdig fordi mange av dem er eller kommer til å bli skikkelige folk. Det er i hvert fall lite hensiktmessig å bekymre seg over dagens ungdom. Bare spør Sokrates. Han uttalte seg svært tvilende til datidens ungdom for 2000 år siden og vi ser jo hvordan det gikk.

Om språket skulle endre seg drastisk i den retning som du skisserer er det svært lite vi kan gjøre med det og språkformene vil være hensiktsmessig for de som bruker språket. Det er vi som stort sett må tilpasse oss.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.