Sv: Facebook og dialekt
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Snobbete? 
Jeg foretrekker å lese et korrekt språk. Dialekt skriftlig er ikke korrekt.
Jeg er faktisk enig i at det er litt snobbete å irritere seg over dialektord på et forum som facebook. Når man henger seg så mye opp i hvordan folk velger å bruke språket i uformelle settinger så er det på grensen til å være en smule nedlatende. Når det i tillegg kommer frem at det er greit å skrive dialekt om man gjør det skikkelig, slik som visse kronikkforfattere i enkelte aviser velger å gjøre det, da er det jo bare sjarmerende.
Det setter en standard for hva som er greit eller ikke som mange kanskje vil oppleve det vanskelig å leve opp til. Jeg synes det er bedre at mange velger å bruke facebook aktivt på den måten som passer dem, enn at man skal vurdere om man skriver korrekt nok til å uttale seg. Det er befriende. Da er det synd hvis det sitter mange, som i denne tråden og fordømmer hvordan man skriver framfor innholdet. Det er tross alt det som er viktig.
Jeg er heller ikke enig i denne "Ungdommen skriver dialekt fordi de ikke vet bedre" teorien som kom fram tidligere i tråden. Av mine venner er det en god spredning av mennesker fra ulike aldre og sosiale lag som benytter dialekt når de skriver til hverandre på facebook.
Det man også kan tenke seg er at mennesker som har en dialekt som skiller seg vesentlig ut fra bokmål vil ofte føle seg mer bekvem med, samt at det kanskje vil være lettere å kunne gi utsagnene ett personlig preg dersom de skriver på dialekt framfor bokmål. Det er ikke helt utenkelig i hvert fall.
Sist redigert av Meissa : 04-03-12 kl 22:39.
|