Sv: Flere kvinner som tjener mest
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Ja, jeg er enig i den der "holde-i-hånden"-profilen, altså. Og at det ofte er nettopp sykepleiere som bygger opp under den biten, i stedet for den faglige.
Jeg er helt enig. Selv om jeg blir rørt og stolt og alt det der når jeg ser slik profilering, så har jeg en liten følelse av man feilprofilerer noe enormt. Mora di er sikkert også veldig grei, men du betaler ikke henne for omsorgen, liksom.
Når da mange "flinke piker" som dette funker som magnet for da er samlet og skal prøve å forhandle frem bedre lønn, hva gjør de? Fokuserer enda hardere på "de myke verdiene" og at de er profesjonelle engler. Sier noen "jammen, tenk på pasientene!", skammer de seg og løper tilbake til jobbene sine med uforurettet sak. (Igjen satt på spissen).
Og så har man i tillegg vært så opptatt av å profilere sykepleiere som det eneste som duger - for alt. (Grunnen til at jeg ikke er organisert i NSF, men Fagforbundet) At man godt kan være 4-5 sykepleiere på jobb, uten noe støttepersonale, slik at man gjør litt sykepleiefaglig arbeid, men mest husmoroppgaver og kaffekos. Jeg har hatt 8-timersvakter der jeg i 6 av timene har vasket skyllerom, redd senger, stått på kjøkkenet og laget lørdagskos, vasket opp, brettet tøy osv. Innimellom dette har jeg løpt rundt med medisiner, stetoskop og blodtrykksmåler, skrevet rapport osv. Og ups! det ble ikke tid til å skrive pleieplan eller utreiserapporten ferdig dette skiftet for folk blir skikkelig sure om man tror man er for viktig til å ta oppvaska. Og støttepersonalet? Nei, de jobber ikke her lenger. Nå ansetter vi bare sykepleiere fordi de er de viktigste i hele verden og kan gjøre alt!

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Sist redigert av kie : 29-02-12 kl 17:54.
|