|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
By the Sea
|
Sv: Tankevekkende om lekser?
Det du beskriver her, er jo det samme som jeg sier - man underviser i nytt stoff på skolen også er leksene til hjelp for å repetere.
|
|
|
#2 |
|
Er frisk!
|
Men du sier samtidig at lekser ikke skal brukes til å komme gjennom pensum. Jo, uten leksene ville vi ikke kommet gjennom pensum, i hvert fall ikke på mellomtrinnet.
|
|
|
|
#3 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tankevekkende om lekser?Men det trengs en endring, Oslo. Det er faktisk meningen at Kunnskapsløftet skal dekkes i løpet av skoledagen. Hvis det ikke funker sånn i praksis, må man revurdere kunnskapsløftet. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Det kan godt hende at det må. Men jeg tror Kunnskapsløftet er kommet for å bli. Norske politikere vil ha norsk skole opp på PISA-rankingene, og for å konkurrere med land hvor skolen har en mye større status (og ikke minst er eneste vei til å klatre oppover i samfunnet, eks. India), må det jobbes mer enn vi i Norge tidligere har vært vant til. For å gjøre det bra i slike kåringer, trenger vi både et ganske stort pensum (det har vi nå) og en skole som evner å både lære bort basisferdigheter OG å trene barna i problemløsning og kreativ bruk av de kunnskapene de har (der har norsk skole etter min mening en del å hente). Og ikke minst trenger vi tid til å øve, øve og øve slik at kunnskapen blir internalisert og sitter under huden - det må til for å evne å bruke kunnskapen kreativt etterpå og ikke bare gulpe den opp igjen. Skal man klare å gjøre bruk av ulik kunnskap og sette den sammen selv til akkurat det man trenger i en gitt situasjon, må man være trygg på det man kan og slippe å bruke energi på å huske det grunnleggende. Det må sitte.
|
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tankevekkende om lekser?Selvsagt. Jeg har vært gjennom flere læreplaner og har ingen problemer med å se at krav blir stadig høyere. Fra politisk hold. Det er en prestisjegreie. Men skolehverdagen MÅ stå i stil med innholdet i K06. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Er frisk!
|
Den gjør jo det?! Men vi rekker ikke alt i løpet av skoletimene. I hvert fall ikke med såpass mange utfordringer i forhold til arbeidsro og elever med spesielle behov som vi har i norsk skole. Ikke alle timer blir effektive, men selv om jeg vanligvis har veldig god arbeidsro i mine timer, kommer jeg ikke gjennom alt det som er nødvendig i løpet av 3 uketimer med matematikk i 5. klasse. Overhodet ikke.
|
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#8 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Ja, hvis målet er å unngå lekser trengs det en endring. Jeg er (som forelder) utrolig glad for at barna mine har lekser, så jeg håper at de består.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|