Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nivådelt opplæring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-12, 11:53   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nivådelt opplæring

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Datteren vår hadde lest i godt over ett år da hun startet på skolen. Hun fikk da 'vanskelig' bok - dvs 15 ord på hver side i stedet for tre. Dette SKULLE hun drive på med et kvarter hver eneste dag, en bitteliten bok. Jeg boikottet dette, sa at hun kunne lese gjennom det, og så leste vi et kvarter heller i andre bøker.

Hun gikk i en skole med 5 parallellklasser. Hvis det hadde vært en reell nivådeling så synes jeg det var rart at hun ikke fikk være på gruppe med en eller annen som var på nogenlunde samme nivå. Men de rullerte rundt i ulike grupper i samme klassen, virket ganske tilfeldig.

I tillegg til 4 x 15 minutters leselekse i en bildebok så var det også obligatorisk å være med på å lære alle bokstavene, som hun kunne allerede da hun var 2 år.

(Jeg ser at det ikke er lett å få til, men for vår del så hjalp det ikke noe med TIEY. Man kan kanskje tenke seg en løsning med hospitering i høyere klassetrinn, det ville ikke vært så lett for oss, da hun var ganske klønete sosialt sett, og det å være sammen med noen husvarme andreklassinger ville nok ikke hjulpet på)

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og jeg vet at det er elever som er enda flinkere enn snuppa på skolen. De løser det ved at noen elever får en ekstrabok utover TIEY-boka. Før snuppa fikk dette, så leste hun gjennom den lille leseboka hun fikk utdelt og vi stod deretter fritt til å lese noe annet resten av det kvarteret. Jeg er glad for at skolen nå har systematisert dette for oss, slik at boka er på rett nivå.

Men jeg ser jo at de bruker mye tid på å lære bkstaver og tall. Noe snuppa har kunnet svært, svært lenge. Men hun skriver jo penere nå enn da hun startet skolen.

Det jeg tenker er at det trolig ikke hadde vært bedre i en vanlig klasseromssituasjon. Uten at jeg vet noe om det. Nå differensierer de i hvert fall oppgavene som deles ut. Det skjedde ikke da jeg gikk på skolen.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.