|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Nivådelt opplæringNivådeling som er statisk virker ikke, men kursing av elever som trenger et ekstra løft virker veldig godt. TIEY er velkjent og godt prøvd ut og testet - det virker i leseopplæringen for de aller fleste forutsatt at lærerne som driver det og skolene organiserer lærekreftene slik at det lar seg gjennomføre. I tillegg trenger lærer mye tekstkompetanse slik at h*n virkelig kan utnytte sin lesestasjon.
|
|
|
#2 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nivådelt opplæringPå skolen til storesøster har de TIEY og vi er positive så langt, og det virker som den andre foreldrene har samme inntrykk. Gruppene er fleksible, dermed står de ikke "fast" i en gruppe. Vi får bare vite navnet på gruppa storesøster er i til en hver tid og hvilke andre elever som er der. Hun har vært på fire forskjellige grupper siden starten og har ingen problemer med lesingen. Nå skal det nevnes at eneste lekse elevene har er lesing, og dette har vært positivt på hele klassen. De får leselekse tilpasset sitt nivå og får ny bok hver uke.
|
|
|
#3 |
|
kamerat
|
Sv: Nivådelt opplæring
Jeg har prøvd (sikkert ganske overflatisk, og jeg er slett ingen ekspert) å forstå hva forskningen sier, og jeg mener at jeg forsto i hvert fall noen resultater sånn som dette: Flinke elever får jevnt bedre progresjon i en homogent flink gruppe, mens svake elever får et løft til å begynne med i en gruppe på eget nivå, og så flater det ut? Kan det stemme?
|
|
|
#4 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Det er deler av sannheten. Flinke elever går det bra med nesten på tross av dårlig undervisning, de har en kulturell kapital i bakhånd som vil hjelpe dem nesten uansett hva de utsettes for.
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Mja, men etter hvert vil de jo komme til et punkt hvor gapet er så stort at det ikke er noe å hente der lenger (det som kan forklares til de svakeste, har de sterkeste mestret i årevis allerede).
|
|
|
#6 |
|
Off the map.
|
Sv: Nivådelt opplæringVi hadde førsteklassing på TIEY (siden har vi flyttet)
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og jeg vet at det er elever som er enda flinkere enn snuppa på skolen. De løser det ved at noen elever får en ekstrabok utover TIEY-boka. Før snuppa fikk dette, så leste hun gjennom den lille leseboka hun fikk utdelt og vi stod deretter fritt til å lese noe annet resten av det kvarteret. Jeg er glad for at skolen nå har systematisert dette for oss, slik at boka er på rett nivå.
|
|
|
|
#8 |
|
Off the map.
|
Det har du nok helt rett i. Jeg tror at TIEY er en bra plattform for å drive dynamisk nivådeling. De hadde bare ikke skjønt det på vår skole.
|
|
|
#9 |
|
etterpåklokest
|
Jeg blir litt smågrinete av utsagn om at "de flinke går det bra med uansett". Jeg hadde aldri hatt samme utgangspunkt om jeg ikke hadde en barneskolelærer som var veldig flink til å gi tilpassede utfordringer, massive ekstralekser og bonusspørsmål på prøver, all den tid den "kulturelle kapitalen" jeg kom fra var skral. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Flinke barn trenger også utfordringer for at de skal lære seg arbeidsvaner og at de må strekke seg for å få noe til. Hvis man surfer gjennom skolen i mange år er det mange som møter veggen ganske hardt og brutalt etterhvert. Jeg er veldig glad for at min flinke datter får utfordringer. Hun lærer ulike strategier får å løse oppgaver og utfordres til å forstå hva hun gjør. Hun har noe å strekke seg etter selv om hun er på det øverste nivået i matte.
|
|
|
#11 |
|
Off the map.
|
Både jeg og min mann var skoleflinke. Ikke på noen som helst uvanlig måte tror jeg, men flinke, som jeg har inntrykk av at mange av oss her inne har vært. Ingen av oss har fullført en skikkelig utdannelse. Kan sikkert være mange grunner til det, men mangel på studieteknikk kan sikkert være medvirkende. Det er ikke mye lekser jeg har gjort opp igjennom årene i hvert fall.
|
|
|
#12 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Det er akkurat det jeg mener. Jeg mener å treffe veggen i den forstand at man ikke er rustet til å møte utfordringer når det begynner å bli vanskelig. Jeg tror akkurat som du sier at det er mange som ikke får utnyttet potensialet sitt.
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er nettopp derfor jeg stresser dette så fælt. Jeg var svært skoleflink, og føk gjennom 12-årig grunnskole uten å anstrenge meg det minste. Og så fikk jeg fullstendig bakoversveis da jeg begynte å studere og faktisk måtte jobbe for å lære meg ting. Det hadde jeg jo aldri gjort før.
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns ikke det er slik. Jeg syns derimot at den tar godt hensyn til at barn nettopp ikke innhar mye ro og konsetrasjon, i og med at de kun er 12 minutter på hver stasjon.
Jeg ser flere nevne dette, og det syns jeg er så rart. Vi har heller aldri lest i boka i 15 minutter, vi har lest igjennom, og deretter har vi jobbet med det de ulike bøkene har hatt fokus på, det være seg doble konsonanter, beskrivende ord, spørreord, dramaturgi, tema og en hel masse annet.
|
|
|
#15 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Nivådelt opplæringDa storebror gikk i 1.klasse hadde de nivådelte grupper på hele trinnet samlet - i matte, norsk lesing og skriving.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|