|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
|
|
|
#162 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg kjenner at jeg er sted midt i mellom "allergikere får ha med sin egen mat hvis de vil spise noe" og å sørge for at de kan spise alt - fordi jeg forbeholder meg retten til å lafe bursdagsbarnets yndlingsrett selv om den evt. ikke tåles av allergiekere. Men jeg ville sørge for at de kunne velge mellom flere ting, og jeg hadde sannsynligvis spurt foreldrene om oppskrift(er) som kunne brukes hvis jeg ikke visste hva jeg skulle lage. I klassen til pøbelprinsessen er det fler som har kostrestriksjoner på grunn av religion, og det er helt greit å forholde seg til, synes jeg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Bedreviter
|
Det er jo ikke slik at unger som ikke har eggeallergi ikke kan spise kaker uten egg. Du baker selvsagt ikke en kake ekstra til eggeallergikeren, i tillegg til de tre du hadde tenkt å bake. Du lager selvsagt en kake uten egg (eller en kringle eller hva annet man nå har lyst til å servere som allergikeren kan spise), i stedet for en av de kakene man ellers ville bakt, også har man den som en del av det ordinære kakebordet. Det er da virkelig ikke er stort problem. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Panzerekstremfeminist
|
De fleste har sagt at de tilbyr å sende med mat til sine allergiske barn. Det er litt forskjell på det.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Bedreviter
|
Jeg for min del sliter med å skjønne hvorfor du setter likhetstegn mellom "kake som kan spises av en allergiker" og "kake som jeg ikke liker"? |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg skjønner ikke hvorfor du setter likhetstegn ved allergivennlig kake og vond kake som du ikke liker? Også er det forskjell på å takke ja til et tilbud om at matallergikere tar med egen mat og å forlange at de skal gjøre det.
|
|
|
|
|
#168 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Et supert eksempel på en saftig, enkel og god sjokoladekake uten egg laget fra bunnen. Bruker man melkefritt smør i glasuren i tillegg, så vips har man møtt to typer allergikeres behov. Jeg lager ofte denne hjemme selv om ingen her har noen allergier, og alle jeg har servert den synes den er super.
|
|
|
#169 |
|
Glamorøs
|
På hvilket nivå? Jeg slikter faktisk litt med å forstå denne motviljen folk har for å tilrettelegge i barneselskaper, når det ikke kunne falt dem inn å forlange at voksne gjester i et middagselskap skulle tatt med sin egen mat. Og selvfølgelig mener jeg innen rimelighetens grenser, det har jeg allerede skrevet.
|
|
|
#170 |
|
maler
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Det viktigste mhp allergier og matvaner er egentlig å få beskjed litt tidligere enn samme dag. Jeg har to ganger blitt tatt på senga av "ikke pølser"-problematikk. En gang på grunn av at ei jente som så norsk ut var muslim, en annen gang en som ikke likte pølser og hvor det åpenbart var såpass viktig at foreldrene sa fra på forhånd.
|
|
|
#171 |
|
maler
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg synes det blir komplisert først når egg- og melkefritt opptrer sammen med cøliaki. Da funker ikke de vanlige kakemiksene lenger og jeg må tenke litt mer enn jeg liker.
|
|
|
#172 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Det er et mareritt, jeg må innrømme at selv med melk og gluten så blir ting litt vanskelig for meg, og når personlig smak kommer med i bildet så er det ikke lett. Husker godt min barndomsvenn med diabetes store fortvilelse over de som kjøpte inn ting til ham som han ikke likte. Jeg har kjøpt det kun for deg så nå MÅ du spise... |
|
|
|
|
|
#173 |
|
superbruker
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg forventer ikke at noen skal ta hensyn at min sønn er ekstremt sær i matveien, selv om det er på grunn sykdom at han er sær. I 90% av bursdagene som han har vært i spiser han ikke. Ingenting! Jeg har alltid pleid å si ifra når jeg leverer han/følger han inn. (Man leverer liksom ikke en 13-åring lengre.) Han er ekstremt særspist, sannsynligvis vil han ikke spise noe mens han er her. Det er helt greit, ikke stress med det. De som kjenner han godt vet hvilke få ting han spiser og pleier å kjøpe inn det til han. Veldig hyggelig men ikke noe jeg forventer eller storepropellen forventer.
|
|
|
#174 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Men Myria, hvis vi snakker om en enkelt allergi, som f.eks. eggallergi, så er ikke Mystiske Mindreverdige Kaker Laget i Laboratorium det eneste alternativet, altså. Om du ikke har én eneste eggfri kake i repertoaret ditt, så tør jeg påstå at det er litt snevert. Oreokake, ostekake, gjærbakst, krydderkake er f.eks. noen av mine standardkaker som er eggfrie. Jeg tror ikke risikoen er større for at gjestene ikke liker en av disse kakene enn en av de du vanligvis lager.
|
|
|
#175 |
|
Pauset
Oreokake er jo strengt tatt ikke fra bunnen av om du da ikke baker kjeksene selv må du jo bruke halvfabrikata. De fleste gjør jo det med osekaker også. Digestives og kjøpt gele. Jeg orker ikke å lage gelatin selv. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Make it count!
Haha, jeg regner ikke med egenprodusert gelatin når jeg snakker om å lage fra bunnen av, men hey - den er fortsatt eggfri da også.
|
|
|
#177 |
|
Tobarnsmor :)
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Først av alt så må jeg jo si at her inne på forumet er det jo drøssevis av folk som har erfaring med diverse allergier. Så alle dere som svarer her inne i denne diskusjonen har jo all verdens muligheter til å få oppskrift på en super kake, samme hvilken allergi det er! Så neste gang det er spørsmål vedrørende bursdag og allergi, sleng ut en forespørsel her så får dere nok helt sikkert en oppgave på en kake med utprøvd oppskrift som smaker godt! Og jeg lager nå alltid kaker glutenfrie, uansett oppskrift og så langt har noen aldri kjent forskjell.. Sukkerbrødene er høye og saftige som aldri før. Men når det kommer til gjærbakst er det noe helt annet. Da må man ha erfaring og prøvd og feilet mye...
Mange steder har allergimat som tilbud hvis man spør. Min sønn har vært i mange bursdager på diverse lekeland, og det har aldri vært ett problem. Jeg har bare snakket med foreldrene på forhånd og så har de sjekket med stedet og det har gått så bra!
|
|
|
#178 |
|
Pauset
Poenget mitt er jo at de som sier de lager alt fra bunnen av sjelden gjør det. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Make it count!
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Det søte liv har også en fin sorteringsfunksjon på ingredienser. Jeg prøver uansett ut nye kaker jevnlig, og utvalget er jo enormt der.
|
|
|
#180 |
|
Rockesøster
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?I selskap her i heimen har vi som utgangspunkt at de som inviteres skal kunne spises det som serveres. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|