Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 11:17   #101
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg står for at allergikere må være fornøyd om det finnes en varmrett og en kake de kan spise. Så mye baker jeg ikke til en barnebursdag, som regel er det pølser med brød/lomper og en kake og en type muffins.

Det er jeg helt enig i.

Respekt dro jeg inn da jeg oppfattet at jeg ble sett på som en matsnobb som ikke liker kakemikser, og at dette altså ikke var fint nok for oss.

Og bare for å ha det klart, siden jeg sannsynligvis oppfattes som en særing som ikke passer på gjestene sine, har jeg aldri opplevd at allergikere ikke har fått mat de kan spise hos oss og ingen har blitt bedt om å ta med seg mat hjemmefra.

Gammel 26-01-12, 11:17   #102
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Hm. Jeg har opplevd skjærings med vanlig mel, men aldri med glutenfritt. Da får jeg feks sukkerbrød høye som tårn og ikke krater som jeg har laget med hvetemel.

Jeg får aldri krater med hvetemel, aldri opplevd

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:19   #103
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg får aldri krater med hvetemel, aldri opplevd

Vi burde kanskje bytte bakekarma. Med tanke på at mine barn tåler gluten og ditt ikke. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:20   #104
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Som jeg nevnte i innlegget mitt under er det da viktig å forsikre seg om at ikke pynten, hvordan man serverer kaka (på samme fat som noe med gluten f.eks, det skjer ofte, eller med kakespade/gaffel/kniv som deles med noe annet), eller glasuren ødelegger hele opplegget

Ja, det er en viktig påminnelse. Jeg har heldigvis hengt nok på forum til å ha hørt om dette, så jeg håper jeg ville husket det dersom det ble aktuelt (det har det så langt ikke vært). Jeg ville nok spurt den aktuelle gjesten (eller foreldrene) om tips til hva man gjør og hvor nøye man gjør det. Skjønner veldig godt det du sier om at det er trist for både den ene og den andre når man har prøvd å få det riktig, og så er det ikke bra nok likevel.

Gammel 26-01-12, 11:21   #105
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Respekt dro jeg inn da jeg oppfattet at jeg ble sett på som en matsnobb som ikke liker kakemikser, og at dette altså ikke var fint nok for oss.

Det er vel knapt et sted på hele nettet hvor du finner så mange folk som tar sunn mat på alvor som her, husker ikke pollresultat, men det er svært mange her som lager mat fra grunnen av hver dag.

Jeg er nokså typisk for den gruppen tror jeg, vi lager mat fra grunnen hver dag, ikke alltid økologisk, men ofte. Men når det gjelder kake, så er det så usunt uansett og såpass sjeldent at jeg hadde hatt null problemer å lage kakemikskake for at en allergisk gjest skulle hatt litt mindre "utenfor"-følelse i et selskap. Jeg har både cøliakere og eggeallergikere i familien så jeg lager kaker fra bunnen av uansett, men jeg hadde ikke hatt noen moralske problemer med kakemikskake. Sånn sett fremstår du som rimelig rigid faktisk.

Gammel 26-01-12, 11:22   #106
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Og bare for å ha det klart, siden jeg sannsynligvis oppfattes som en særing som ikke passer på gjestene sine, har jeg aldri opplevd at allergikere ikke har fått mat de kan spise hos oss og ingen har blitt bedt om å ta med seg mat hjemmefra.

Jeg synes du høres ut som om du er såpass opptatt av både matlaging og av gjestene dine at jeg tror deg absolutt. Det var bare meningen å erte deg litt vennskapelig, ikke å beskylde deg for å være hverken sær eller slem.

Gammel 26-01-12, 11:23   #107
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Nå er jo ikke Storebror på glutenfri diett lenger, men vi hadde både barnebursdag selv, og var bedt i flere bursdager i barnehagen i den perioden.

Jeg ringte eller sendte alltid sms med det samme vi fikk invitasjonen, og spurte om vi skulle ta med noe. Fikk alltid svar tilbake at de ville gjerne ha tips om hva som var glutenfritt. Og Toro langpannekake er jo glutenfritt, og det er jo veldig enkelt.
I den ene bursdagen tilpasset de helt til Storebror, og jeg trodde jeg skulle gråte av glede.
I en annen bursdag tok jeg med lomper selv til Storebror. Resten kunne han spise.
I den tredje så kunne han spise sjokoladekake og gele tror jeg det var, og han var happysnappy.

Når vi skal ha bursdag herretter kommer jeg til å skrive på invitasjonen at jeg gjerne vil ha et lite vink om det er noen allergier.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:27   #108
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har å glede oss til, skjønner jeg...

I barnehagen til Knerten er det ikke vanlig å invitere barnehagevenner på bursdag før fireårsdagen. Knerten har ikke egentlig mange/noen andre venner, og har derfor rett og slett aldri hatt barneselskap enda. (Og tidvis er "familieselskapet" i 2 eller 3 omganger, ettersom hvilken helg det passer for besteforeldrene å ta turen, det er jo ikke gjort sånn på en ettermiddag akkurat)

Diabetesvennlig er jeg vant til, det ordner jeg i forhold til min mor uansett. (Og, ehh, ja, krydderfritt og div annet når det kommer til varmmat)

Men cøliaki, egg/melk/nøtteallergi, det har jeg ikke erfaring med. Heldigvis for meg har jeg ikke sterke aversjoner mot toro heller, så det hadde nok blitt en sånn kakemiks som passet den aktuelle allergi, tenker jeg.

Men den som ikke kan spise alt her i verden, kan ikke spise alt som serveres hos oss heller. Jeg LAGER sjokoladekake med heftig smør/melis-krem i form av en brannbil når de er det gutten vil ha. Selv om mormor ikke kan spise den. Mormor kan spise diakake og diais. (Mormor er dessuten voksen, og sitter ikke med store, lengtende øyne og ser på den kaka hun ikke kan spise. Jeg hadde slitt mer med å servere sånn kake med en fireåring diabetiker som ikke kunne spise den tilstede ja. (Men fireåringe diabetieke, de er vel stort sett medisinert og kan derved spise noe sukker? Om enn muligens ikke tre kilo melis, da... Min mor er nemlig kostholdsregulert, og da er sjokolade(kake) og melis veldig lite lurt)

Eggeallergi med fare for afalytisk sjokk.... siden jeg ikke har "adrenalin i skapet" som Katta skriver (Sånne vanlige dødlige får vel ikke utlevert det på apoteket med argumentasjonen "du skjønner, vi har en allergisk bursdagsgjest") og tanken på at mine bakeboller har pisket egg mang en gang... sånn hyperallergi for egg hadde jeg nok snakket med foreldrene og om mine bakeboller kunne sendt ungen i sjokk hadde jeg vel muligens tenkt det var lurt om de tok med noe trygt... (Om oppvaskmaskinvask er godt nok, skal jeg klare det)

Gammel 26-01-12, 11:27   #109
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

For øvrig er jeg der at jeg synes det er moro å tilpasse menyen slik at alle kan spise alt. Det har selvfølgelig med at det nesten ikke er hensyn å ta i vår krets. I barnebursdag har vi vært borti melkeintoleranse (easypeasy å unngå), halal (pizzasnurrer i stedet for pølser og niks seigmenn/gelé) samt ei jeg ikke visste var veggis. Da spurte faren dagen før bursdagen om vi skulle ha pølser og da jeg svarte bekreftende, sa han at da sender vi med jenta noen veggispølser. Grei løsning. Nå har vi også fått eggallergi å ta hensyn til, og sist bursdag hadde vi denne og denne kaka, samt gelé og boller. Ingen savnet noe, tror jeg.

Gammel 26-01-12, 11:29   #110
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Apropo smake vondt av posekake....har aldri fått så mange henvendelser på oppskrift som når jeg hadde sendt avgårde posemix gulrotkake med mannen på jobb. Dog med hjemmelagd ostekremglasur. Såå vondt smaker det altså ikke. Forøvrig ga jeg de en oppskrift jeg fant i kokeboka mi som jeg aldri har prøvd, men fikk meg ikke til å si at det var fra pose altså. Solte meg heller i glansen, jeg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:32   #111
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg har lyst til å snu på det du sier - jeg syns det er lurt at foreldrene til allergikeren snakker med foreldrene til den som skal ha selskapet .

Jeg syns i grunn "snakke med" og "i felleskap" dekket at det var kommunikasjon her, altså en toveissamtale. Jeg syns det er naturlig at den som inviterer initierer den kommunikasjonen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:33   #112
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Apropo smake vondt av posekake....har aldri fått så mange henvendelser på oppskrift som når jeg hadde sendt avgårde posemix gulrotkake med mannen på jobb. Dog med hjemmelagd ostekremglasur. Såå vondt smaker det altså ikke. Forøvrig ga jeg de en oppskrift jeg fant i kokeboka mi som jeg aldri har prøvd, men fikk meg ikke til å si at det var fra pose altså. Solte meg heller i glansen, jeg.

Svigerinnen min dukket støtt og stadig opp på div selvskaper med kjempegode muffins etter en "hemmelig familieoppskrift". Etter noen år ble hun avslørt - det var Toro-muffins. Noen fant en pose i søpla.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:34   #113
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men altså, når vi først snakker om respekt; det er vel en smule respektløst å nekte å lage allergivennlig mat som allergikeren faktisk liker (i dette tenkte tilfellet en posekake) fordi den smaker så vondt, ikke er "bra nok" og "ingen andre liker den". Allergimat blir jo ofte nestbestløsninger (jeg vet at det ikke behøver å være det, altså) og det er kanskje ekstra sårt for en allergiker å oppfatte at den tilpassede maten hans er mindreverdig på et eller annet vis. Han/hun føler seg kanskje annerledes nok hva gjelder mat fra før av, uten det negative fokuset.

Gammel 26-01-12, 11:35   #114
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns i grunn "snakke med" og "i felleskap" dekket at det var kommunikasjon her, altså en toveissamtale. Jeg syns det er naturlig at den som inviterer initierer den kommunikasjonen.

Jeg har overhodet ingen oversikt over allergiene i klassen til førsteklasseingen min og setter umåtelig pris på det hvis de aktuelle foreldrene tar kontakt med meg i forkant av bursdagsselskapet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:38   #115
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, er det det? Jeg har hittil ikke skrevet noe om allergier eller spesielle hensyn på invitasjonen, men har regnet med at foreldre ville ha opplyst meg om det slik at jeg kunne tilrettelegge. Foreløpig har jeg hatt oversikt nok over gjestene til at jeg visst hva som gjaldt, men når frøkna begynner på skolen forandrer det seg. Vi har katt også, og det har ikke falt meg inn å skrive det på invitasjonen heller.

Men jeg skjønner at noen foreldre til allergikere føler at de legger et slags forventningspress om tilrettelegging ved å skulle ringe og opplyse om allergien. Jeg håper likevel de gjør det, slik at jeg kan fikse, i stedet for å sende med spesialmat (hvis ikke det gjelder alvorlige allergier, da).

Gammel 26-01-12, 11:43   #116
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Som ein nødløsning når eg har fleire ungar på besøk, med ulike allergiar, er Hildes sjokoladekake. Den er fiks ferdig og uten det meste. Det skal ha kommen ei gulrotkake og i den serien no.
Eg bakar som regel til besøk, men av og til går det litt vel fort i svingane og ei fiks ferdig kake er ei enkel løysing.

Gammel 26-01-12, 11:44   #117
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men altså, når vi først snakker om respekt; det er vel en smule respektløst å nekte å lage allergivennlig mat som allergikeren faktisk liker (i dette tenkte tilfellet en posekake) fordi den smaker så vondt, ikke er "bra nok" og "ingen andre liker den".
Allergimat blir jo ofte nestbestløsninger (jeg vet at det ikke behøver å være det, altså) og det er kanskje ekstra sårt for en allergiker å oppfatte at den tilpassede maten hans er mindreverdig på et eller annet vis. Han/hun føler seg kanskje annerledes nok hva gjelder mat fra før av, uten det negative fokuset.

Jeg mener ikke det er respektløst i det hele tatt? Det er jo sant... er man vant til vanlig mat, kan glutenfri mat - spes bakst - som er laget for å ligne så mye som mulig på glutenfri mat men allikevel ikke gjør det helt, smake litt underlig og ha en uvant konsistens. Samme med fløteerstatninger og slikt. Da synes jeg det er bedre å heller finne et alternativ hvor problemstillingen ikke er relevant, altså hvor f.eks gluten ikke er tilstede i det hele tatt - og som smaker godt for alle. Ikke at alle på død og liv må spise noe som er en nestbestløsning, og som kanskje ikke engang faller i smak for flertallet fordi de ikke er vant til den typen smak/konsistens.

Nå er "tilfeldigvis" både langpannekake og de glutenfrie muffinsene ganske gode heldigvis, men skal man lage bløtkake sliter hvertfall jeg med å få den god og delikat på den måten jeg forbinder med en skikkelig bløtkake når den ikke skal inneholde vanlig mel og ikke skal inneholde melk. Og skal man virkelig la være å lage bløtkake som bursdagsbarnet liker og vil ha fordi det er én person av 15 som ikke kan spise bløtkake (eller ikke liker bløtkake, problemstillingen er jo like relevant da, egentlig).

Men altså, jeg mener det er bedre at om man ønsker å lage akkurat _den_ kaka til bursdagsbarnet, med akkurat _den_ glasuren så gjør man det for det er faktisk bursdagsbarnet som har bursdag - og da synes jeg bursdagsbarnet skal få noe han virkelig har lyst på og liker. Også lager man etpar-5 glutenfrie muffins fra pose på si og overpynter litt med det allergikeren kan spise og som ligner litt på kaka til bursdagsbarnet. Også kan alle få gele med vaniljesaus på (hvor det er lett å enten lage eller kjøpe melkefri vaniljesaus i småpakn). Og alle kan få pølser, selv om man sniker til allergikeren lompe fra en annen pose.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:45   #118
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Usj, katt ja.
vi har hund, det har ikke falt meg inn at jeg skulle skrive det i bursdagsinvitasjonene.
(Knerten er greit grunnmedisinert uansett, så han skulle nok klart seg i et selskap med en katt.)

Gammel 26-01-12, 11:47   #119
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Har ikke lest hele tråden, men jeg liker å lage noe som alle kan spise.
Storebror har en kompis som er allergisk mot egg,melk og nøtter. Men jeg er ikke en matsnobb,så jeg bruker fint Møllerens Sjokoladekake og muffins, kompisen tåler det og alle liker dem. Easypeasy.

Og da lager jeg glasuren med smør som han tåler og pynter ikke med nonstop.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:56   #120
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Det er vel ikke lik enkelt om det er mange allergier. Jeg hadde nok prøvd å størst mulig grad å lage noe alle kunne spise om det var bare en som ikke tålte egg for eksempel. Hadde noen hatt hyperallergi så hadde jeg nok måttet snakke med foreldrene til barnet ved planlegging av menyen. For noen kan det jo være nok at det finnes peanøtter i nærheten for å fremkalle en reaksjon og da hadde ikke poden fått det på sin bursdagskake om det så var det beste han visste i hele verden. Alvorlighetsgrad og antall barn med forskjellig allergier avgjør nok om alle skal kunne spise av alt.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.