|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
|
|
|
#102 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg får aldri krater med hvetemel, aldri opplevd |
|
|
|
|
|
#103 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Vi burde kanskje bytte bakekarma. Med tanke på at mine barn tåler gluten og ditt ikke. Knis. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
flisespikker
|
Ja, det er en viktig påminnelse. Jeg har heldigvis hengt nok på forum til å ha hørt om dette, så jeg håper jeg ville husket det dersom det ble aktuelt (det har det så langt ikke vært). Jeg ville nok spurt den aktuelle gjesten (eller foreldrene) om tips til hva man gjør og hvor nøye man gjør det. Skjønner veldig godt det du sier om at det er trist for både den ene og den andre når man har prøvd å få det riktig, og så er det ikke bra nok likevel.
|
|
|
#105 |
|
Mother of Dragons
|
Det er vel knapt et sted på hele nettet hvor du finner så mange folk som tar sunn mat på alvor som her, husker ikke pollresultat, men det er svært mange her som lager mat fra grunnen av hver dag.
|
|
|
#106 |
|
flisespikker
|
Jeg synes du høres ut som om du er såpass opptatt av både matlaging og av gjestene dine at jeg tror deg absolutt.
|
|
|
#107 |
|
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Nå er jo ikke Storebror på glutenfri diett lenger, men vi hadde både barnebursdag selv, og var bedt i flere bursdager i barnehagen i den perioden.
|
|
|
|
#108 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Vi har å glede oss til, skjønner jeg...
|
|
|
#109 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?For øvrig er jeg der at jeg synes det er moro å tilpasse menyen slik at alle kan spise alt. Det har selvfølgelig med at det nesten ikke er hensyn å ta i vår krets. I barnebursdag har vi vært borti melkeintoleranse (easypeasy å unngå), halal (pizzasnurrer i stedet for pølser og niks seigmenn/gelé) samt ei jeg ikke visste var veggis. Da spurte faren dagen før bursdagen om vi skulle ha pølser og da jeg svarte bekreftende, sa han at da sender vi med jenta noen veggispølser. Grei løsning. Nå har vi også fått eggallergi å ta hensyn til, og sist bursdag hadde vi denne og denne kaka, samt gelé og boller. Ingen savnet noe, tror jeg.
|
|
|
#110 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Apropo smake vondt av posekake....har aldri fått så mange henvendelser på oppskrift som når jeg hadde sendt avgårde posemix gulrotkake med mannen på jobb.
|
|
|
#111 |
|
Glamorøs
|
|
|
|
#112 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Svigerinnen min dukket støtt og stadig opp på div selvskaper med kjempegode muffins etter en "hemmelig familieoppskrift". Etter noen år ble hun avslørt - det var Toro-muffins. Noen fant en pose i søpla. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Make it count!
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Men altså, når vi først snakker om respekt; det er vel en smule respektløst å nekte å lage allergivennlig mat som allergikeren faktisk liker (i dette tenkte tilfellet en posekake) fordi den smaker så vondt, ikke er "bra nok" og "ingen andre liker den". Allergimat blir jo ofte nestbestløsninger (jeg vet at det ikke behøver å være det, altså) og det er kanskje ekstra sårt for en allergiker å oppfatte at den tilpassede maten hans er mindreverdig på et eller annet vis. Han/hun føler seg kanskje annerledes nok hva gjelder mat fra før av, uten det negative fokuset.
|
|
|
#114 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg har overhodet ingen oversikt over allergiene i klassen til førsteklasseingen min og setter umåtelig pris på det hvis de aktuelle foreldrene tar kontakt med meg i forkant av bursdagsselskapet. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Make it count!
Ja, er det det? Jeg har hittil ikke skrevet noe om allergier eller spesielle hensyn på invitasjonen, men har regnet med at foreldre ville ha opplyst meg om det slik at jeg kunne tilrettelegge. Foreløpig har jeg hatt oversikt nok over gjestene til at jeg visst hva som gjaldt, men når frøkna begynner på skolen forandrer det seg. Vi har katt også, og det har ikke falt meg inn å skrive det på invitasjonen heller.
|
|
|
#116 |
|
Unik
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Som ein nødløsning når eg har fleire ungar på besøk, med ulike allergiar, er Hildes sjokoladekake. Den er fiks ferdig og uten det meste. Det skal ha kommen ei gulrotkake og i den serien no.
|
|
|
#117 |
|
|
Jeg mener ikke det er respektløst i det hele tatt? Det er jo sant... er man vant til vanlig mat, kan glutenfri mat - spes bakst - som er laget for å ligne så mye som mulig på glutenfri mat men allikevel ikke gjør det helt, smake litt underlig og ha en uvant konsistens. Samme med fløteerstatninger og slikt. Da synes jeg det er bedre å heller finne et alternativ hvor problemstillingen ikke er relevant, altså hvor f.eks gluten ikke er tilstede i det hele tatt - og som smaker godt for alle. Ikke at alle på død og liv må spise noe som er en nestbestløsning, og som kanskje ikke engang faller i smak for flertallet fordi de ikke er vant til den typen smak/konsistens. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Usj, katt ja.
|
|
|
#119 |
|
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Har ikke lest hele tråden, men jeg liker å lage noe som alle kan spise. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
|
Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Det er vel ikke lik enkelt om det er mange allergier. Jeg hadde nok prøvd å størst mulig grad å lage noe alle kunne spise om det var bare en som ikke tålte egg for eksempel. Hadde noen hatt hyperallergi så hadde jeg nok måttet snakke med foreldrene til barnet ved planlegging av menyen. For noen kan det jo være nok at det finnes peanøtter i nærheten for å fremkalle en reaksjon og da hadde ikke poden fått det på sin bursdagskake om det så var det beste han visste i hele verden. Alvorlighetsgrad og antall barn med forskjellig allergier avgjør nok om alle skal kunne spise av alt. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|