Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

«Mokkamann»

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hva mener du om kommentaren til Madcon?
Åpenbart rasistisk 47 18,29%
Uheldig og teit 218 84,82%
Morsom 5 1,95%
Det verste du har sett på TV.... 1 0,39%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-12, 10:15   #1
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mokkamann....

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Jeg er ikke overbevist om at han faktisk forstår at det var galt å si det av den grunn - hadde han forstått det tror jeg ikke det ville falt ham inn å si det i utgangspunktet?

Dette blir å konkludere/spekulere litt unødvendig, synes jeg, for i (seiers)rus kan noen og hver få seg til å si ting som de i utgangspunktet vet er feil og dumt.

Men selvsagt må man forvente seg reaksjoner når man "plumber" uti med alle fire på denne måten, og det er ikke særlig synd på ham, selv om flere av motreaksjonene var tilsvarende uheldige og teite.

Sist redigert av Madicken : 15-01-12 kl 10:20.
Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:26   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Mokkamann»

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Fra Dagbladet:
Også Jenny Skavlan reagerte på Plumbos takketale, og svarte med å sette sin egen plumboflaske ut i kulda.

Den tweeten fra Jenny Skavlan var jo ganske vittig da, med bildet av plumboflasken på verandaen.

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Jeg synes det var en utrolig uheldig og teit kommentar. Helt klart en rasistisk uttalelse ogs, men jeg tror nok ikke den var ment som det.

Det er nettopp det. Jeg tror ikke han sa dette for å være slem med Madcon, men fordi han er fra et miljø hvor dette er sosialt akseptabelt. Hvor man kanskje ikke kjenner så mange med annen hudfarge ("bortsett fra Imran på jobben da, og han er jævlig hyggelig!"), syns det er teit at man ikke kan si neger, og har en generell hverdagsrasisme og ignoranse som grobunn for hvordan man oppfører seg.

Om ikke annet så vil jeg tro at dette kanskje var en vekker, hvor man ser at slike uttalelser slett ikke er akseptable.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10097650
Samtidig så burde madcon-tshawe skjerpet seg litt.

Ja, det burde han sikkert, selv om han nettopp har blitt utsatt for rasisme i beste sendetid på nasjonalsendt TV. Men det gjør da ikke Plumbos uttalelse mindre ille.

Sist redigert av Tallulah : 15-01-12 kl 10:35.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:30   #3
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er nettopp det. Jeg tror ikke han sa dette forå være slem med Madcon, men fordi han er fra et miljø hvor dette er sosialt akseptabelt. Hvor man kanskje ikke kjenner så mange med annen hudfarge ("bortsett fra Imran på jobben da, og han er jævlig hyggelig!"), syns det er teit at man ikke kan si neger, og har en generell hverdagsrasisme og ignoranse som grobunn for hvordan man oppfører seg.

Her tror jeg du er i kjernen av det virkelig problemet. Og det er mange i Norge i dag som har det på denne måten, det er jeg overbevist om. De er ikke i kontakt med den virkelige verden på dette området, og omgir seg heller ikke med folk som kan korrigere dem.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 17:22   #4
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er nettopp det. Jeg tror ikke han sa dette for å være slem med Madcon, men fordi han er fra et miljø hvor dette er sosialt akseptabelt. Hvor man kanskje ikke kjenner så mange med annen hudfarge ("bortsett fra Imran på jobben da, og han er jævlig hyggelig!"), syns det er teit at man ikke kan si neger, og har en generell hverdagsrasisme og ignoranse som grobunn for hvordan man oppfører seg.

Jeg er ikke sikker på om det er så svart/hvitt. Det kan også hende at de fleste mørkhudede som Plumbo-gutta kjenner er en lite selvhøytidelig gjeng, som selv fleiper mye med egen hudfarge og etnisitet. Jeg kjenner en som har festet mye sammen med Plumbo, og han fremlegger det hvertfall sånn, som at i miljøet "hjemme" så var det alltid mye fleiping rundt nettopp dette. De kaller seg selv negre, svartinger, pakkiser osv, ønsker at vi nordmenn skal begynne å kalle en spade for en spade igjen og slutte å være så redde for N-ordet, han ønsker å bli kalt for neger hvis han skal beskrives, "For faen, det er jo det jeg er. Jeg er ikke fra 'Afrika' jeg er fra ETT LAND I Afrika, men jeg er da neger. Kall det hva det er. Det er jo snart ikke lov å si at noen er mørke i huden lenger."

Og jeg tenker at hvis det er slike mørkhudede Plumbo-gutta er vant til å omgås, så er det kanskje ikke så rart at han brukte "bygda" som et forsøk på å forklare hvorfor det ble som det ble. Det er det vel det han kjenner? Jeg så hele intervjuet, og han hadde jo problemer med å sette sammen en fullstendig setning, han slet tydelig med å finne ordene til å få sagt det han prøvde å si. Jeg tror ikke han mente at det å være fra bygda gjør det greit å være rasister eller å komme med klønete uttalelser, men kanskje at "på bygda der jeg kommer fra så er ikke utlendingene så nøye på sånne uttalelser, så jeg glemte i forfjamselsen og gledesrusen at jeg snakket til en større forsamling og at ikke alle har samme syn på det".

La meg bare få legge til at jeg ikke er blandt dem som klappet meg på magen og rullet på gulvet i latterkramper da kommentaren falt. Jeg gjemte ansiktet i hendene og gjentok "nei, nei, nei" og tenkte at det var både upassende og teit, men jeg tenkte aldri rasisme, hverken åpen eller hverdags-.

Og i håp om å unngå å bli misoppfattet: Jeg sier heller ikke at mørkhudede som ikke flepier med egen hudfarge, religion, språk, whatever er selvhøytidelige og uten humor, kun at noen har selvironi og humor på egen bekostning rundt emner som andre synes er rasistiske, ubehagelige og ikke bør tulles med.

Gammel 15-01-12, 22:05   #5
Dansma
Superduperaktiv

Dansma sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Dansma er litt kulDansma er litt kul
Standard

Uheldig og teit *deltar*

Dansma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:28   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

selv om flere av motreaksjonene var tilsvarende uheldige og teite.

Så du syns det er like ille å helle øl over noen som har kommet med en rasistisk spøk som å komme med den i utgangspunktet?

Gammel 15-01-12, 10:35   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du syns det er like ille å helle øl over noen som har kommet med en rasistisk spøk som å komme med den i utgangspunktet?

Ja, det synes jeg virkelig! Jeg synes kommentaren var teit og unødvendig, helt klart et tegn på dårlig humor, og det er bra det kom en reaksjon på at sånt er ikke greit å si. Jeg så klippet hvor han ble dynka i sjampanje på VG-TV, og tenkte bare "idiot". Han har sagt unnskyld, innrømmet at det var teit og dumt, og det bør faktisk være nok. Hva mer skal han gjøre, han kan jo ikke spole tiden tilbake. Hylekoret og de voldsomme reaksjonene er too much, og har motsatt virkning på folk flest, tror jeg.

Gammel 15-01-12, 10:40   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Ja, det synes jeg virkelig!

Ja, da har vi ganske forskjellig virkelighetsoppfatning.

Til Terjes forsvar (selv om jeg ikke syns han trenger det), så hadde vel ikke han hørt noen unnskyldning, man sitter ikker ikke nødvendigvis og leser aviser på et nachspiel. Han så at Plumbo ble intervjuet på VG-TV og fikk inntrykk av at "alt var greit". Det var han uenig i, og helte dermed litt øl over ham. Jeg syns det er merkelig å mene at det er like ille som å komme med rasistiske uttalelser på TV.

Gammel 15-01-12, 10:50   #9
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Ja, det synes jeg virkelig! Jeg synes kommentaren var teit og unødvendig, helt klart et tegn på dårlig humor, og det er bra det kom en reaksjon på at sånt er ikke greit å si. Jeg så klippet hvor han ble dynka i sjampanje på VG-TV, og tenkte bare "idiot". Han har sagt unnskyld, innrømmet at det var teit og dumt, og det bør faktisk være nok. Hva mer skal han gjøre, han kan jo ikke spole tiden tilbake. Hylekoret og de voldsomme reaksjonene er too much, og har motsatt virkning på folk flest, tror jeg.

Jeg er enig med Ramses i denne saken. Og jeg synes at det er akkurat like lavmål av Tshawe å kalle Plumbo- vokalisten for "fittetryne". Like mye som at alle med mørk hudfarge skriker opp om denne Plumbo-kommentaren burde jo alle kvinner skrike opp om Tshawe-kommentaren.

Gammel 15-01-12, 10:52   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Like mye som at alle med mørk hudfarge skriker opp om denne Plumbo-kommentaren burde jo alle kvinner skrike opp om Tshawe-kommentaren.

"Alle med mørk hudfarge skriker opp"?

Gammel 15-01-12, 11:01   #11
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

"Alle med mørk hudfarge skriker opp"?

Ja- det er da virkelig forskjell på hudfarger. Skal det ikke være lov å si det heller? Er jeg rasist om jeg definerer en hudfarge som mørk og en annen hudfarge som hvit? Likeens som det er forskjell på kjønn, etnisk bakgrunn osv. så er det forskjell på menneskers hudfarge.

Gammel 15-01-12, 11:10   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja- det er da virkelig forskjell på hudfarger. Skal det ikke være lov å si det heller? Er jeg rasist om jeg definerer en hudfarge som mørk og en annen hudfarge som hvit? Likeens som det er forskjell på kjønn, etnisk bakgrunn osv. så er det forskjell på menneskers hudfarge.

Eh, nei. Det var ikke det jeg mente. Du mener altså at det bare er de med mørk hudfarge som "skriker opp"?

Jeg syns for øvrig dette blogginnlegget var bra.

Hvordan snakke til en møkkamann

Gammel 15-01-12, 11:13   #13
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Men, det jeg tror Tallulah poengterer her er at du påstår at alle med mørk hudfarge har skreket ut.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 11:13   #14
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Poenget var vel kanskje heller at det heldigvis ikke bare er "alle med mørk hudfarge" som reagerer på den dårlige spøken.

Jeg synes forøvrig ikke at "fitte" som skjellsord kan sammenlignes med en dårlig rasistisk vits og jeg føler meg like lite støtt av at noen bruker et slikt ord som jeg antar at menn blir om man skulle brukt ord for det mannlige kjønnsorgan. Usmakelig, ja, men ikke det samme som uttrykk for rasistiske holdninger, bevisste og uttalte eller ubevisste og uttrykt bare som dårlige vitser.

Gammel 15-01-12, 11:16   #15
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Alle, uavhengig av farge og kjønn. burde skrike opp når en idiot spyr ut hverdagsrasisme.
Og jeg syns at alle, uavhengig av farge og kjønn, burde skrike opp når det blir brukt kvinnenedsettende uttrykk.
:enkel:

Jeg syns det er helt greit at Plumbo får plenty med pes, hverdagsrasismen får ofte ikke noe særlig med reaksjoner fordi "det var jo ingenting", "sånn er det på bygda", "han ba om unnskyldning da", "det var bare en uheldig, spontant kommentar".
Når DET er det som kommer ut av kjeften din når du er spontan så avslører det nok om hva som foregår i hjernen din.

Og jeg syns at vi burde jobbe på å bli kvitt uttrykk som fittetryne og fittehøl og alle andre som går på at fitte er en fæl ting og at å være en fitte er å være det verste du kan være. Jeg er sikkert noe påvirket av å ha blitt kalt lignende hver eneste skoledag ut ungdomskolen, men jeg syns det er på tide å bli kvitt det.
Det går på akkurat det samme som hverdagsrasismen, og man kan slenge på uttrykk som går på homoseksualitet også. Det blir oversett og dyttet vekk fordi det er så "vanlig", vi har alltid sagt det, det er bare ord, herreguuuud slapp litt av da, det betyr ingenting, men det forteller om grunnleggende holdninger som det er på tide å bli ferdig med.

Gammel 15-01-12, 11:11   #16
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Like mye som at alle med mørk hudfarge skriker opp om denne Plumbo-kommentaren burde jo alle kvinner skrike opp om Tshawe-kommentaren.

Jeg har til gode å se det du skriver her, det er vel et stort spenn mellom hvem som har reagert her.
Blir litt snevert å si at alle med mørk hudfarge har reagert på dette.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 19:28   #17
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er enig med Ramses i denne saken. Og jeg synes at det er akkurat like lavmål av Tshawe å kalle Plumbo- vokalisten for "fittetryne". Like mye som at alle med mørk hudfarge skriker opp om denne Plumbo-kommentaren burde jo alle kvinner skrike opp om Tshawe-kommentaren.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 16:23   #18
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Dumt sagt, men det får da være grenser!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 10:37   #19
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Nei, ikke aldeles prikklikt like ille. Så ordet "tilsvarende" blir feil i forhold til det jeg mente (at motreaksjonene også var uheldige og teite).

Gammel 15-01-12, 10:48   #20
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Dersom jeg hadde syntes at kommentaren var åpenbart rasistisk, blir svaret mitt på spørsmålet ditt et veldig klart nei, men i dette tilfellet stemte jeg at jeg oppfattet kommentaren som "Uheldig og teit" og har skrevet innlegg på bakgrunn av dette.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.