Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilkjøring og fotgjengere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-12, 11:02   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilkjøring og fotgjengere

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg holdt faktisk på å kjøre på en fyr i dag. Som kom dundrende ut i fotgjengerfeltet på sykkel - uten noen form for refleks - på glattisen.

Syklister i gangfelt er noe jeg holder på å "ta med meg" flere ganger i året. Det er generelt så mange idioter på sykkel i trafikken etter hvert at det er skremmende. Ikke kan de reglene (eller bryr seg ikke om dem?) og i tillegg må de vel sitte med den tro at de er udødelig og at vel ingen kommer til å kunne treffe dem....

Så lenge man er en "mykere trafikant" hjelper det lite å ha "loven på sin side". Sykling i gangfelt er riktignok ikke tillatt,men tenker på en del situasjoner ellers. På sykkel tar jeg ingen sjanser, og ei heller som gående - jeg venter til jeg er sikker på at bilen har lagt merke til at jeg skal over veien. I den grad jeg sykler over gangfelt, så stopper jeg opp foran gangfeltet og venter til at bilen har stoppet - men en del på sykkel tror vel at de har samme rettigheter i gangfeltet som gående, og mener at bilene skal stoppe - uansett om de kommer i 25 km/t fra bak noen busker og rett ut i gangfeltet.

Refleks er en ting. Men det er også skremmende å se hvor mange som kjører rundt med lysfeil på bilene. Svært mange mangler ett lys. Mange har så vidt lys i lyktene, og så har man i tillegg tullingene som tror de har bedre lys og ser mer når de kjører med tåkelysene på foran i tillegg til kjørelysene. Det hjelper nødvendigvis ikke så mye at folk går med refleks når mange biler har såpass lite lys, eller at føreren følger med på veien noen få meter framfor bilen i stedet for å se mer framover - og samtidig kanskje blender motgående trafikk slik at de ikke like lett legger merke til fotgjengere.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:42.