Sv: Flere med besteforeldre som ikke henger med i svingen?
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
Om vi stod i fare for å ødelegge en ferie, så hadde jeg nok også ordnet utstyret selv. Men det ser jeg uansett på som vårt eget ansvar, og hadde nok ikke belaget meg på at andres gavekjøp skulle ordne det. Det er jo ikke bestillinger man leverer, man ønsker seg. Det er for meg to forskjellige ting.
Mine barn får og ønsker seg ting de trenger til jul, som skiutstyr. Jeg kunne selvsagt kjøpt alt de trengte en fredag før jul og ønskelistene kunne vært full av dilldall, men de ønsker seg heldigvis nyttige bruksting i tillegg til ting de ikke trenger, men vil ha.
Opprinnelig lagt inn av Frances, her.
Detaljerte ønskelister er et pes, og skaper forventninger. Det er ikke gitt at man finner det man trenger i den første butikken man er i. Kanskje ikke den tredje en gang. Aldri om jeg hadde forlangt at mine foreldre, eller svigers, skulle bruke mye tid på å matche mine barns ønsker i detalj. Det synes jeg er drøyt, og en smule storforlangende.
Så man skal altså kjøpe en haug med dill til andre fordi det er et pes å kjøpe noe folk ønsker seg? Det er i så fall langt fra min verden.
Jeg har drøssevis med tantabarn med lange øsnkelister og jeg anstrenger meg for å kjøpe noe de vil ha. For meg er det halve, eller kanskje hele, kosen: Å oppfylle ønsker. Ikke bare kjøpe noe jeg finner fordi detaljerte ønskelister blir pes. Det samme gjelder forresten de voksne; jeg kjøper ikke en cardigan til svigermor når hun øsnker seg et sjal. Da går jeg fra butikk til butikk og leter etter ønsket, jeg kjøper ikke bare noe jeg finner fordi jeg ikke orker å anstrenge meg for å finne det hun vil ha. Kanskje storforlangene, men jeg vil gi folk noe de ønsker seg og blir glad for.
|