Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Vår forbrukerhverdag

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-11, 12:00   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår forbrukerhverdag

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Jeg ser at det er mye overflod, men vil ikke kritisere de som har jobbet hardt for å kunne kjøpe det de ønsker seg. Og tenker at det faktisk er deres valg. Så kan man selvfølgelig vurdere det etiske i det hele og hvordan det påvirker miljøet. Men synes det er synd om man skal få dårlig samvittighet for å glede barna sine, eller ikke KUNNE kjøpe det aller nyeste og dyreste fordi alle andre gjør det.

For meg er det helt vesentlig å vurdere det etiske i (over-)forbruk og hvordan mitt forbruk påvirker miljøet. Er det ikke nettopp det denne tråden handler om?

Og ja, kanskje man må droppe å kjøpe akkurat det man selv eller ungene ønsker seg. Det kan være en konsekvens. Jeg har ikke reist med fly privat/på ferie siden 2007, og jeg prøver å unngå det i jobben også hvis det finnes gjennomførbare alternativer. Det letter litt på samvittigheten min over at vi fortsatt varmer opp huset med olje. Jeg elsker å reise, og det oppleves som et stort offer å begrense flyreiser. Men for meg er det et sted det monner miljømessig. Ungene går mye i arveklær og har for eksempel aldri hatt "penjakker/-kåper". Selvfølgelig kunne de ønske seg å gå i noe annet enn parkdress, vinterjakke og gortex-sko av og til, men de klarer seg fint uten.

Vi har også våre miljøsvin på skogen, men vi jobber hele tiden for å bli mer bevisste og begrense forbruket. Selv om det betyr at vi må "forsake" noe.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:02.