Sv: Vår forbrukerhverdag
Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.
Jeg ser at det er mye overflod, men vil ikke kritisere de som har jobbet hardt for å kunne kjøpe det de ønsker seg. Og tenker at det faktisk er deres valg. Så kan man selvfølgelig vurdere det etiske i det hele og hvordan det påvirker miljøet. Men synes det er synd om man skal få dårlig samvittighet for å glede barna sine, eller ikke KUNNE kjøpe det aller nyeste og dyreste fordi alle andre gjør det.
For meg er det helt vesentlig å vurdere det etiske i (over-)forbruk og hvordan mitt forbruk påvirker miljøet. Er det ikke nettopp det denne tråden handler om?
Og ja, kanskje man må droppe å kjøpe akkurat det man selv eller ungene ønsker seg. Det kan være en konsekvens. Jeg har ikke reist med fly privat/på ferie siden 2007, og jeg prøver å unngå det i jobben også hvis det finnes gjennomførbare alternativer. Det letter litt på samvittigheten min over at vi fortsatt varmer opp huset med olje. Jeg elsker å reise, og det oppleves som et stort offer å begrense flyreiser. Men for meg er det et sted det monner miljømessig. Ungene går mye i arveklær og har for eksempel aldri hatt "penjakker/-kåper". Selvfølgelig kunne de ønske seg å gå i noe annet enn parkdress, vinterjakke og gortex-sko av og til, men de klarer seg fint uten.
Vi har også våre miljøsvin på skogen, men vi jobber hele tiden for å bli mer bevisste og begrense forbruket. Selv om det betyr at vi må "forsake" noe.