Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pinnekjøtt for dummies?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-11, 14:24   #81
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pinnekjøtt for dummies?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Vestlendinger kaller pinnekjøtt for ribbe - i alle fall gjør man det hjemme hos meg. Da blir jo også sjyen ribbefett ;-)

Jepp, og det dere andre kaller ribbe heter svineribbe på bergensk.

Kålrabistappen skal være med potet, fløte og godt smør!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:30   #82
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jepp, og det dere andre kaller ribbe heter svineribbe på bergensk.

Kålrabistappen skal være med potet, fløte og godt smør!

Neeei, kålrot, bittelitt gulrot, masse fløte og godt smør, og kanskje en litenn dråpe pinnekjøttskjy.

Gammel 07-12-11, 19:08   #83
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen vise meg bilde av en slik rist?

Og hvor får jeg tak i det? Har det det på Jernia for eksempel?

Gammel 07-12-11, 19:24   #84
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fiskepanner har gjerne slik rist medfølgende. Mine foreldre brukte alltid fiskepannen, men det har ikke vi. Vi bruker den største vi har fra Ikea og legger bjørkepinner oppi.

Gammel 07-12-11, 20:32   #85
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Kan noen vise meg bilde av en slik rist?

Og hvor får jeg tak i det? Har det det på Jernia for eksempel?

Det er vanlig damprist, som http://nytteprodukt.com/produkter.htm

muligheter:

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 22:36   #86
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvor lenge vanner dere ut pinnekjøttet? I fjor ble vårt liggende for lenge, og det var kjipt. Har ikke lyst til å gjenta den brøleren.

Gammel 07-12-11, 22:55   #87
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

for kjøpekjøtt; i henhold til det som står på pakken. For hjemmesaltet; så lenge som mamma sier.

Gammel 07-12-11, 23:03   #88
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

for kjøpekjøtt; i henhold til det som står på pakken. For hjemmesaltet; så lenge som mamma sier.

Herlig!

Gammel 08-12-11, 02:10   #89
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Jeg var innom Rimi i dag og der var en pakke pinnekjøtt som skulle ligge i vann i 30 timer i følge anvisningen ???!!! Kan det være rett uansett hvor salt det er?

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 09:44   #90
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Jeg var innom Rimi i dag og der var en pakke pinnekjøtt som skulle ligge i vann i 30 timer i følge anvisningen ???!!! Kan det være rett uansett hvor salt det er?

Enkelte insisterer på å ødelegge kjøttet med å la det ligge så lenge i vann. Jeg ville nok gjort som jeg pleier, vanna det ut i rundt 12 timer.

Gammel 08-12-11, 14:05   #91
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

30 timer var lenge, så lenge har det aldri stått på de pakkene jeg har kjøpt, da kunne nok selv jeg funnet på å avvike fra min ellers enkle leveregel ja.

Gammel 08-12-11, 18:39   #92
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

30 timer hørtes hinsides lenge ut. Jeg vanner somregel over natten og det har alltid holdt i massevis. Nå liker jeg det salt da..

Gammel 08-12-11, 23:19   #93
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg liker det også salt, så jeg forholder meg litt til den kortere delen av tidsintervallet på pakkene. Sånn over-natta-greier i praksis.

I år har vi ikke laget, vi pleier ha det en adventssøndag, vi får se hva det blir til. Helgene er litt sånn uvisse her, siden vi muligns får besøk denne helga, muligens neste, muligens ikke. (Og det er kjipt å lage pinnekjøtt til middag som serveres etter at de har dradd, men de skal etter planen kjøre søndag morgen, tror jeg. Kunne evt hatt det lørdagen, eller så kan vi ha det bare vi den helga vi ikke har gjester, eller så har vi ikke gjester, eller så har vi ikke pinnekjøtt.)

Til jul blir det uansett servert hjemmetørket kjøtt, tilberedt av mamma, så det blir namnam! Jeg gleder meg!

Gammel 12-12-11, 22:18   #94
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det her man kan få pinnekjøtthjelp? Sjefen min sier at de damper kjøttet dagen før og slenger det i stekeovnen dagen etterpå før servering? Er det helt uhørt? Eller er de logistikkmessig verdt å vurdere?

Gammel 12-12-11, 22:19   #95
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Jeg synes ikke pinnekjøtt skal i ovnen og skjerpes i det hele tatt! Men det er fordi jeg ikke er vant med den tradisjonen.

Gammel 12-12-11, 22:21   #96
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen pinnekjøttradisjon, så jeg lurer mest på om kjøttet blir tørt eller noe sånt.

Serverer man poteter til pinnekjøtt? I tillegg til kålrabistappa?

Gammel 12-12-11, 22:23   #97
Malama

Malama sin avatar

Standard

jeg er heller ingen tilhenger av sånn skjerping av det pinnekjøttet jeg skal spise, men for dem som uansett skal gjøre det er det vel en mulig løsning. Såfremt det blir skikkelig gjennomvarmt, uten å bli "for skjerpet" da? Normalt sett er det jo kokvarmt kjøtt som legges inn, det ligger der jo bare et par minutter?

Gammel 12-12-11, 22:28   #98
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke vokst opp med noen pinnekjøttradisjon, men jeg har smakt både med og uten skjerping i ovn, og syns det er klart bedre med en liten skjerp.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 22:30   #99
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har ingen pinnekjøttradisjon, så jeg lurer mest på om kjøttet blir tørt eller noe sånt.

Serverer man poteter til pinnekjøtt? I tillegg til kålrabistappa?

Ja, til poteter.

Gammel 12-12-11, 22:30   #100
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og litt flytende honning på før ovnen... Nam!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.