Sv: Vår forbrukerhverdag
Opprinnelig lagt inn av Malama, her.
Handling til meg selv er vel mer sånn at jeg må overtales til å gjennomføre det.
(Og mamma lo da jeg sa at jeg skulle bruke en dag på shopping (jeg skulle holde meg ute av huset mens mannen hadde pappaperm, men siden det var første dagen skulle jeg altså ikke gå på jobb, men være lettere tilgjengelig.) og mente at jeg er jo ikke noe flink til det, jeg mangler visst shopping-gen.)
Handle til ungene gjør jeg heller ikke mye av, de har sikkert 90% arvetøy.
Leker får de ikke mye av utenom bursdag og jul heller. Vi kjøper egentlig nesten aldri noe bare fordi... Jo, altså, han har fått malesaker og sånn da, men det anser jeg mer som noe man bør utstyre barnet med, mer enn leker.
Men søren, det er ikke lett å finne på hva de "trenger" til jul likevel. Og jenta vår har ettårsdag 2 mnd etter jul, vi har ikke funnet julegave til henne enda, og vips så er det bursdag også. Ettersom de arver så mye klær, er det ikke noe fornuft i å kjøpe noe sæelig klær heller. Men vi finner vel på noe.
Men vi er ikke de største forbrukerene altså, virkelig ikke. Likevel...ungene har i overflod.
Hva med fadderbarn eller penger på "gullbok"(sparekonto) eller i fond? Til så små trenger det jo ikke være noe materielt, de skjønner jo ikke poenget like vel. Til jul i fjord fikk toåringen vår bilstol fordi hun trengte det like vel, men noe mer ble det faktisk ikke fra oss, for det var ikke behov. Kjøper heller når det dukker opp noe hun trenger på et annet tidspunkt av året. Synes det er greit å gjøre det så lenge man kan.
|