Sv: Apropos adventskalendere
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Men ærlig talt, du har da intet belegg for at graden av bortskjemthet er hverken kausalt betinget av eller på noen måte korrelert med pakkekalendere. Dette er ren stråmannsargumentasjon.
Jeg tror jo heller ikke at graden av bortskjemthet er korrelert med pakkekalendre, men at man til en viss grad kan avlese samfunnstrender i forbruk: Ja, det tror jeg.
Og vi er i et kjøpesamfunn per i dag, og klart at adventskalendre også er en del av symptomene. La meg bruke meg selv som eksempel: jeg har to barn og de har:
* 1 skrapeloddkalender hver (fått av besteforeldre)
* 1 kindersjokoladekalender hver (fått av oss foreldre)
* 2 broderte kalendre pakkekalendre hver (bare til pynt, jeg gidder ikke det pakkekjøret. For min egen del, for meg er det bare et stressmoment.)
Jeg tror ikke mine barn er spesielt bortskjemte (etter dagens standard), men jeg er (ganske) sikker på at det hadde blitt hurlumhei hvis jeg hadde presentert en appelsin med nellikspiker i som årets julekalender. (Heeeelt sikker kan jeg jo ikke være, jeg er jo ikke synsk, men dette står alikevel ganske klart for meg i spådomskula mi.)
Poenget er vel litt hvordan vi definerer det å være bortskjemt. Jeg tenker jo at mine barn, lever i Norge i 2011 og dette er det som er vanlig her og nå. At de helt klart ville ha blitt oppfattes som bortskjemte i et annet land eller en annen tid er jeg usikker på om er relevant?