Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Beinplass i bakovervendt sete?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-11, 23:33   #37
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Jeg syns det er på sin plass å nevne at når det gjelder sikring av mennesker i bil, så er det sannsynlighetsberegninger man går ut fra. Det er ikke slik at man alltid har det best om man sitter fastspent. Eller at det alltid er best for et barn å sitte bakovervendt. Vi har vel alle hørt om en eller annen som overlevde fordi han ikke brukte bilbeltet, eller hva?

Grunnen til at barn bør sitte bakovervendt i bil er ikke fordi dette objektivt sett er best. Små barn bør sitte bakovervendt fordi frontkollisjoner ofte er de absolutt verste kollisjonene. Da trenger man at belastningen fordeles på kroppen så mye som mulig for at det lille barnet i det hele tatt skal ha sjans til å overleve uten varige skader.

Med dette i tankene syns jeg ikke det er sååå vanskelig å forstå at Floksa foretar litt andre sannsynlighetsvurderinger enn mange av oss andre. Jeg har selv kjørt med minus 30 grader utenfor og et spedbarn i baksetet med bare ull på seg. Men jeg hadde én unge og kjørte på en vei hvor jeg stadig vekk så andre bilder. Floksa har FIRE unger og er ute på øde veier. Jeg tenker at hun må kunne foreta sine vurderinger ut fra den situasjonen hun er i. Det er ikke objektivt sett slik at det hun gjør er feil.

Og forøvrig stod det følgende i den bloggen det ble lenket til:

Opprinnelig lagt inn av bilsikringsblogg

Velger man allikevel å kle barna i tykt yttertøy husk å se til å få strammet selene så godt inntil barnets kropp som overhodet mulig.

... noe Floksa også sier at hun gjør.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:39.