Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Apropos adventskalendere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-11, 15:17   #121
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Apropos adventskalendere

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg er imponert over dere som klarer aktivitetskalender. Her står det så mye på planen i desember, med juleavslutninger, juleverksteder, julebord, vennebesøk, overnattinger, bursdager osv at sånne "kose seg" aktiviteter må bli dyttet inn der det er plass, og det er slett ikke hver dag. Vi er heldig hvis vi har en ledig ettermiddag et par dager i uka.

Juleavslutninger, juleverksteder, vennebesøk, overnattinger, osv er en del av kalenderen vår. Jeg er akkurat ferdig med å lage den og det spenner fra "10 ekstra sider høytlesing på senga" til "bake" til "kakao til kveldsmaten" til "overnatting av x og y". Ikke mye ekstra dill og dall bare en annen måte å organisere ting vi uansett hadde gjort.

Gammel 30-11-11, 15:32   #122
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tok et oppgjøre med meg selv for et par år siden, og ønsket ikke å videreføre tradisjonen med pakkekalender. Ungene våre får alt, og de får noe stadig vekk. Jeg så at det var en trend som ikke var god for oss.

Så vi har aktivitetskalender, der vi gjør hyggelige førjulsting og setter av ettermiddager/kvelder til bl.a kino, bowling o.l. Noe vi har lite tid til ellers i året.
I tillegg innførte jeg noe nytt i fjor, og det er at ungene skal bidra overfor andre som ikke har det bra. En dag må de bruke 200kr fra sin egen konto å gi til et veldedig formål ( i fjor fikk Redd Barna, Leger uten grenser og Kreftforening hver sin 200-lapp.) Ungene får 3-4organisasjoner å velge mellom, der jeg forteller dem om hver enkelt, og hva de jobber med. Valget på hvem de vil gi til tar så ungene.
En annen dag må de finne noe de ikke bruker, som ser ordentlgi ut, av klær eller leker. Dette må de vaske opp, også gir vi det til frelsesarmeen. I fjor valgte minstemor på 3år sin nyeste leke, for at unger som ikke har det bra skulle få noe fint.

Jeg ser at kalenderen vår gir oss mye som familie, og det gjør at vi stopper opp litt i en ellers så hektisk hverdag.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 15:42   #123
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Her er aktivitetskalender utelukket, vi har akitviteter på søndager for da er mannen hjemme å kan gjøre tingene sammen med poden om ikke formen min er bra. Hadde jeg hatt en kropp som fungerte som den skulle hadde vi nok hatt mer aktiviteter.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 15:47   #124
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minnis innlegg illustrerer veldig fint at mennesker i ulike situasjoner tar de valgene som blir riktig for dem.
Jeg synes det er rart å mene at en tilnærmet asketisk livsstil gir flotte barn.
Man kan fint få frem drittunger ved en slik livsstil, og man kan fint få frem drittunger ved å øse ut materielle goder.
Jeg tror bare at i de aller fleste tilfeller har ikke materiell overflod og hvordan ungene utvikler seg så veldig mye sammenheng, det er andre mekanismer som styrer dette.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 15:53   #125
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har pakkekalender/aktivitetskalender. Jeg er himla lei av overfloden som hersker i heimen og alle greiene pøbelprinsessen har. Pakkekalenderen består derfor av ting hun trenger (hårstrikker, viskelær, penner og blyanter og sånn. Et par av helgepakkene inneholder aktiviteter, slik som produksjon av julekort og gaver og sånn, eller billetter til julekonsert. Vi skal høre Helene Bøksle i Holmenkollen kapell 19. desember. jeg synes det er pes å finne på 24 gaver, men lett å finne på en kombinasjon av gaver og aktiviteter.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 15:55   #126
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Minnis innlegg illustrerer veldig fint at mennesker i ulike situasjoner tar de valgene som blir riktig for dem.
Man kan fint få frem drittunger ved en slik livsstil, og man kan fint få frem drittunger ved å øse ut materielle goder.
Jeg tror bare at i de aller fleste tilfeller har ikke materiell overflod og hvordan ungene utvikler seg så veldig mye sammenheng, det er andre mekanismer som styrer dette.

Jeg er så enig med deg, Nextlife.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 16:00   #127
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Flott!

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 16:12   #128
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig med deg. Jeg er også på linje med Minni, men jeg er ikke sikker på om pakkekalenderen hadde forsvunnet til fordel for aktiviteter, selv om jeg hadde hatt helse til å følge opp. Aktiviteter har vi jo uansett, jeg vet ikke om jeg ser behov for å kalenderifisere dem? Ikke tror jeg det hadde ført til store endringer for poden heller. Sånn glede- og forventningsmessig.

Jeg kan heller ikke forstå at überkommerse ferdigkalendere av typen Lynet McQueen, Littlest Pet Shop osv, nødvendigvis skal være et bedre alternativ til pakkekalender? Det er kjapt og enkelt, men om man ikke synes pakkekalendere er slitsomt, hva da?

Gammel 30-11-11, 16:24   #129
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror ikke noe er rett eller galt.

Det er opp til hver enkelt å se ann seg og sine.
Å si at noe er bedre enn noe annet, blir feil, synes jeg. Uansett hvem vei det går.

Det viktigste er vel å være fornøyd selv?

Noen spurte om barna ikke burde få med "glede seg til følelsen" før dem skal noe, hos oss er det best med ting som er impulsivt. Min eldste "klarer ikke" glede seg, for gleden tar over for alt annet. Det går ut over konsentrasjonen på skolen/hjemme og blir uro/mas. Her fortelles det meste i så kort tid i forveien som mulig hele året. Så for oss er dette bare positivt!

Tror uansett det er mye i et barns liv som avgjør om de får noen økonomisk fornuft. Mine på 5 og 9 år har det ikke, selv om vi snakker om sparing, er bevisst på hva vi bruker penger på selv osv. Regner med at alt vi gjør i hverdagen tilslutt gjør at de forstår.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 16:55   #130
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper ingen nå går rundt og tror at vi lever et asketisk liv, altså. Det er vi nemlig veldig langt unna...

Gammel 30-11-11, 17:11   #131
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget pakkekalender til barna i fjor, for første gang. Og siste. Det var ingen udelt suksess hos oss, og i år har de ønsket seg hver sin luke-kalender. Jeg ønsket ikke å bare gi dill som skulle være så billig som mulig, så det ble dyrt også. Jeg hadde dessuten ikke planlagt kalenderen sånn at jeg kunne handle på tilbud i april. Jeg er bare ikke laget sånn (hilsen Jungs typepsykologi).

Jeg synes det er imponerende å lese om foreldre som _kun_ kjøper noe ekstraordinært (foruten julegave og bursdagsgave) til barna sine 1 gang i året. Herunder truser og longser og sånn. Her i huset fornøyes alt sånt ved behov, og med den slitasjen som er på f.eks klær hos oss, kan jeg ikke forsvare at ungene må vente i månedsvis på en ny longs. Eller ullsokker.

Jeg er av den oppfatning at pakkekalender ødela litt av spenningen for mine unger hvertfall, og tror at det funker bedre med et Wendy-blad i ny ne resten av året, enn truser og longser og fargeblyanter og badeskum hver dag i nesten 4 uker. Kommer jo litt an på hva man anser som gave også, så klart. Bomullssokker og sjampo er dagligvarer her i huset.

Jeg blir litt matt av hele førjulsstria, det være seg med eller uten kalender, og skulle generelt ønske at ALLE, voksne og barn kunne være litt mer opptatt av julekos HELE ÅRET. Jeg er sikker på at det kunne gått an å spredd eller gjentatt alle aktivitetene også i årets resterende 11 måneder. Julebord, juleavslutninger, klassekvelder, teater, kino, skøyter, bakedag, kakao, besøk osv. osv. Jeg prøver å være lydhør for hva barna har lyst til i adventstiden også, selvsagt, men pinnebrødet steker jeg gjerne i januar også. Hittil har vi dog fått unna 2 runder med peppekakesteking, og enda en gjenstår med mormor. Aktiviteter er ikke noe jeg tenker på som gave til ungene, det er jo ikke sånn jeg fremstiller det når vi er i akebakken i februar eller på stranda i juli.

Det er alltid moro å lese på PK-FP når vi skal diskutere saker og ting som _kan_ avsløre at vi tar valg som ligger litt utenfor rammene vi vanligvis ellers liker å legge for oss selv. Vaner eller tradisjoner som det er vanskelig legge bort, blir forsvart og forklart, selv om det ikke kan være tvil om at pakkekalender til norske barn som i tillegg drukner i gaver på juleaften (og materielle ting resten av året) egentlig bare er koselig og ikke så veldig behovsprøvd. Hva med å bare si det som det er, det er bare KOSELIG, rett og slett.

Gammel 30-11-11, 17:11   #132
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

I år blir det sjokoladekalender hos oss. For er det noe som ungene våre liker enda bedre enn pakker, så er det sjokolade. De ligner på sin mor.
For å være alvorlig så liker jeg pakkekalender, liker å ordne med pakker og se at ungene blir glade. Men i år blir det ikke noen, for ungene får så mye hele tiden, hele året, og er på grensen til bortskjemte. Kunne ikke komme på noe de trengte heller, det får de liksom når de trenger de. Eller, eldtemann trenger faktisk truser når jeg tenker meg om. Men det er det.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 17:23   #133
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

. Hva med å bare si det som det er, det er bare KOSELIG, rett og slett.

Det er jo ikke gitt at det blir koselig. Barn er ulike. Noen er takknemlige og blide for alt de får, andre kan ha en forventning om at gaven skal være like morsom hver dag, og bli skuffet eller sure over innholdet. Men om både foreldre og barn trives med pakkekalenderen tror jeg ikke den skaper ufordragelige barn på noe sett eller vis.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 17:25   #134
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg kan heller ikke forstå at überkommerse ferdigkalendere av typen Lynet McQueen, Littlest Pet Shop osv, nødvendigvis skal være et bedre alternativ til pakkekalender? Det er kjapt og enkelt, men om man ikke synes pakkekalendere er slitsomt, hva da?

Jeg skjønner heller ikke at det skal være så mye bedre alternativ.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 17:35   #135
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Vel, bra og bra, du har nå blitt litt nedlatende overfor materialister, synes jeg.

Selv er jeg oppvokst på 10-kroners sjokoladekalender og paddeflate adventskalendere med bare bilder bak lukene, og det har ikke gått bra. Jeg har havnet helt på skråplanet, og har i år laget pakkekalendere både til barna og moren min.

For å si det slik, så var det ikke ment som annet enn som jeg har redigert det til i opprinnelig innlegg, nå som jeg ser at det kan misforstås:

Det finnes ingen fasit og jeg har verken problemer med de som velger pakkekalender eller de som ikke gjør det - jeg forsøker å lære barna mine at det er forskjeller vi ikke kan gjøre noe med, og at det ene er ikke nødvendigvis noe bedre enn det andre. Point taken?

At våre kalendere har fire gaver til hvert barn og ikke 24 skyldes vel så mye økonomi og det faktum at jeg ikke gidder å pakke inn 48 små pakker med "ræl", som noe annet.

Gammel 30-11-11, 17:44   #136
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg synes det er imponerende å lese om foreldre som _kun_ kjøper noe ekstraordinært (foruten julegave og bursdagsgave) til barna sine 1 gang i året. Herunder truser og longser og sånn. Her i huset fornøyes alt sånt ved behov, og med den slitasjen som er på f.eks klær hos oss, kan jeg ikke forsvare at ungene må vente i månedsvis på en ny longs. Eller ullsokker.

Imponerende? Næsj - det synes jeg ikke.
Det er begrenser hvor mange truser en 7-8-åring trenger. Får en 4 nye og har noen fra før holder disse en stund.
Om alle har hver sin hårbørste holder disse også en stund, så sant en passer på at den ikke blir borte. Om om den blir borte passer det fint at mor klipper seg kort akkurat den uken, slik at mors børster kan deles på de som fremdeles grer håret.

Mine barn har faktisk ikke fått noe ekstraordinært dilldal siden skolestart. Da fikk de skolesaker og klær og 5-paret med sokker har holdt helt til nå.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 17:52   #137
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det er jo ikke gitt at det blir koselig. Barn er ulike. Noen er takknemlige og blide for alt de får, andre kan ha en forventning om at gaven skal være like morsom hver dag, og bli skuffet eller sure over innholdet. Men om både foreldre og barn trives med pakkekalenderen tror jeg ikke den skaper ufordragelige barn på noe sett eller vis.

Jeg legger til grunn at både store og små synes det er koselig, hvis man ønsker å ha pakkekalender _hvert_ år.

Ufordragelige barn skapes uavhengig av pakkekalender, men kanskje kan det vitne om et generelt lite gjennomtenkt forhold til materialisme og overforbruk i heimen?

Gammel 30-11-11, 18:01   #138
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det pakkekalender i år. Halvparten av gavene er ting de kan dele, og som vi kan gjøre i fellesskap (lese bok etc). Og så er det små ting som klistermerker, trådtelefon, ei maske og sjokolade på lørdager.. etc. Jeg skal se hvordan det blir mottatt i år, og vurdere om det feks blir en annen kalender neste år. Men bortsett fra bursdag og jul kjøper jeg lite ting til barna i grunn. Men klart, en sånn pakkekalender er ikke nødvendig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 18:01   #139
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke pakkekalender i det hele tatt trenger å være ensbetydende med et generelt lite gjennomtenkt forhold til materialisme og overforbruk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 18:35   #140
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns ikke pakkekalender i det hele tatt trenger å være ensbetydende med et generelt lite gjennomtenkt forhold til materialisme og overforbruk.

Nei, jeg hadde jo pakkekalender når jeg var liten, og mamma er jo faktisk kommunist. Det har vi mappe-bevis på.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.