Sv: Apropos adventskalendere
Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.
Jepp, akkurat som oss. Vi hadde også, og det fungerte i og for seg greit, fordi ungene var for små for å få store forventninger. Nå, som de er 8 og 5, vet jeg at det hadde tatt helt av, og at de ville vært skuffet på julaften, så pakkekalendernes tid er forbi hos oss. Storesøster får PetShop kalender og Lillebror Bakugankalender.
Dette er grunnen til at vi aldri har innført pakkekalender. Små ting til små barn blir fort til forventninger om store ting når barna blir større.
Forøvrig kjøper jeg sjelden noe av alt det dere nevner til barna mine verken "på en vanlig tirsdag" eller i pakkekalender. Hvor mange hårbørster trenger de? Og hvor mange truser? Hvor mange hårspenner og hårstrikk, viskelær og fargeblyanter trengs? Her blir i hvert fall årets forbruk dekket inn og vel så det gjennom gaver de får når de har barnebursdag, familiebursdag og selvsagt på julaften. Og enda jeg sjelden kjøper noe som helst til dem, renner huset over av ting. Ingen av oss trenger mer...
Derimot er jeg raus på opplevelser. Gjerne opplevelser som koster minimalt som båltur med pinnebrødsteking, telttur om sommeren, stearinlys, kakao og høytlesning, osv. Der skjemmer jeg bort barna, men jeg har tror på at behovet for voksentid ikke blir større med alderen men derimot mindre. Så jeg vil utnytte de årene da det beste de vet er å være sammen med oss til å lage gode minner og best mulig relasjoner til vi skal i gang med den noe mer trøblete årene.