Sv: En enslig mor som sliter med økonomien
Jeg synes denne saken er så dårlig skrevet at den fungerer utrolig dårlig som eksempel på noe som helst...
Greit at hun bare har 4000,- å kjøpe mat og annet for igjen hver måned, men det sier ingenting om hvor fattig hun er. Faktisk. Det sier ingenting om hva månedsinntekten hennes er, hvilke stønader hun har, om barnefaren betaler det han burde eller ikke. Det sier ingenting om eldstemann har egen jobb og tjener endel penger (jeg hadde 3 jobber vedsiden av skolen da jeg var 18 ), det sier ingenting om hennes arbeidsevne.
Men det mest interessante, er at det sier absolutt ingenting om hennes evne til å prioritere. At hun jobber frivillig viser at hun har arbeidskapasitet, utover den jobben hun har til daglig. Men hvorfor hun velger (/er tvunget til) å legge denne innsatsen inn i ulønnet arbeid framfor lønnet arbeid - det vi ikke.
Det jeg synes var helt... fælt i programmet var at barna åpenbart ikke fikk riktig mat. Jeg håper TV2 overdrev dette, at de fikk dem til å overspille litt. Og er et enormt tankekors i artikkelen er at "hun når har fått pågangsmot til å kontakte de instanser som hjelpe henne med å skape en sikrere økonomisk ramme rundt henne og barna". Hva betyr egentlig dette???
Slik det fremstår og fremstilles virker det temmelig tiltaksløs, og jeg blir temmelig sur på TV2 og artikkelforfatteren som ikke hjalp denne damen "på ordentlig" men heller hang henne ut til offentlig skue.
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
OK. Men har jeg rett i at man får barnebidrag fra staten dersom far er ikke-eksisterende eller ikke betalingsdyktig? Hvor mye er minstesatsen på der da. Pr.barn?
Nei, du har ikke rett i det. Minstesatsen er på 0 for de som tjener over ca. 450 000, så _alle_ får ikke barnebidrag fra staten dersom far er ikke-eksisterende ller ikke betalingsdyktig. Bidraget man får fra staten er uansett oppad begrenset til 1400 kroner, som ikke er så veldig mye, akkurat.
|