Sv: Bør offentlig ansatte få gratis julebord?
Det hjelper ikke det minste grann med et velferdsbudsjett hvis arbeidsgiver ikke følger avtaleverket, det er jeg helt enig i. Jeg synes imidlertid ikke det er noe argument for at det ikke bør være noe velferdsbudsjett i det offentlige eller at arbeidsgiver bør tenke slik at "siden vi uansett utnytter ansatte her, kan vi like greit bruke de pengene på nytt skrivebordsmøblement til sjefskontoret" eller noe sånt.
Men et problem i det offentlige er at mange budsjetter legges på et ganske lavt nivå i organisasjonen. Dette fører til at arbeidsplasser som har en tredjepart de tjener (spesielt sykehus, barnehager, skoler med venner) ofte får tiltak for de ansatte satt opp imot tiltak for "kunden", og det vil alltid virke urimelig å bruke penger på noe unyttig som et julebord hvis det settes opp imot tiltak for tredjepart. Dette fører til at offentlige arbeidsplasser som ikke har en svak kundegruppe de tjener oftere har velferdstiltak for de ansatte enn de som har det. Du finner ikke en vannautomat med en lapp påskrevet "ikke for de ansatte, kun for besøkende" i et departement for eksempel. Det hadde vi på sykehuset for noen år siden. Jeg tror det er bra at det finnes et velferdsbudsjett, og at det budsjettet ikke settes opp mot for eksempel utstyrsbudsjettet. Det er umulig å sammenligne offentlig og privat økonomi i bedrifter da det er helt ulike mekanismer som styrer "inntektene".