Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mummikopp nr 13 i hus

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-11, 09:49   #36
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mummikopp nr 13 i hus

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Er det 0- som er "riktig" blodtype? Det slår meg at jeg sannsynligvis ikke oppfyller mer enn max ett av de kriteriene. Og de årene mine er ikke så supergode at det gjør noe, heller.

Men da er det altså som jeg trodde? At de spør aktuelle kandidater om de ønsker å gi blodplater?

Det kan hende det varierer fra blodbank til blodbank. Vi bruker givere som er 0 eller A til plater. Det er mulig større blodbanker bruker B/AB, men jeg tror ikke det. De er bare holdbare i 7 dager, så det er greit å sikre at de blir brukt. Men er det er spesile pasient som er f.eks B som skal ha plater over lenger tid er det mulig å tappe B til akkurat den.

Årene må være bra, i og med at blodet skal ut og inn flere ganger. Da er tynne årer det så vidt renner av ikke særlig egnet.

Når det gjelder benmarg er det også et spørsmål om hva legen ønsker. Hva som er best for pasienten. Men giver kan også si sin mening om de har sterke motforestillinger.
Det er fordeler og ulemper for giver ved begge måtene.

Og det er ikke så veldig vanlig å være match. Har vært på blodbank (mellomstor) i snart 12 år, og jeg tror det er 2-3 som hører til her som har gitt. (flere har tatt utvidete prøver).

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.