Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Til den som fikk naboens sønn til å sette opp stikkontakter fordi det ikke var farlig lovbrudd - det er på grunn av brannfare man skal bruke kyndig personell til slikt og det påfører definitivt fare for skade på uskyldige.
For ordens skyld - naboens sønn er elektriker, ulovligheten i dette består i at jeg ikke har rapportert til skattemyndighetene at han satt opp noen stikk-kontakter hos oss og at vi betalte han for tjenesten. Ulovligheten er dermed fortsatt innenfor min moralske grense at ulovlighetene mine ikke skal være til fare for uskyldige. Jeg er i mot svart arbeid egentlig jeg også, men jeg ser åpenbart ei gråsone som ikke er i samsvar med skattemyndighetenes definisjoner, jeg syns beløpet man kan betale en nabogutt for å male huset, eller montere stikk-kontakter, er alt for lavt. Sånn sett viser jeg forakt for loven, det er jeg helt inneforstått med.
Og dere som kjøper via utenlandske kanaler og fiktive adresser for å spare penger - dere er da like mye lovbryter som det jeg er? På samme måte som oss som av og til laster ned ulovlig så definerer dere en form for unnskyldning og lovlighet for dere selv. I alle fall ser det litt sånn ut for meg.
|