Sv: Julesinker - skal vi forene oss?
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Ellers er jeg aldri julestresset. Mine råd er:
- drit i julekort. Seriøst. Hvis du ikke har snakket med dem siden i fjor, så bryr de seg ikke om hva poden gjør på fritiden. Send et fint bilde på mail til nærmeste familie hvis du må.
- Hvis du må bake, for ungenes del, kjøp ferdige pepperkakehus og ferdig deig til å trykke ut kakene. Det er prosessen de er opptatt av. (Hvis du baker for egen del, kjør på, for all del, men da kan du ikke la det stresse deg.)
- Ikke kjøp gaver til alle venners barn. Bare si at vettu, det er umulig å finne noe hun vil ha, og du stresser verre for å finne noe til mine. Vi blåser i det, og kjøper noe bedre til våre egne barn.
- Blås i adventsstaker og sånne syvarmede greier. Det er ikke noe fint, likevel. : dukker og løper: Tenn lys når du vil, og kjøp noen fine, ikke sånne støgglilla fordi du må.
- Gjør i det hele tatt ikke ting fordi du må. Gjør det du vil og henter energi av.
Da kan man ha en rolig, fin desember og en utmerket julaften. Jeg lover.
Gode råd! Denne trengte jeg! Tusen takk!
Egentlig er jeg veldig flink til å bare gjøre det jeg har lyst til. Men jeg kjenner ofte rundt juletider at det er ting jeg "bør". Særlig for ungene. De elsker tradisjoner og har allerede begynt å mase om maximillias aniskringler, selv om vi bare har bakt dem i to år. Jeg liker ikke å skuffe dem, og jeg er vokst opp med en mor som er lite opptatt av tradisjoner og gjør som hun vil. Jeg kjenner jeg savner tradisjoner. Jeg vil at de skal være viktige for mine barn.
I år har vi det imidlertid ganske heftig i heimen og jeg skal suge til meg alle anti-stressråd. Det sitter langt inne å droppe julekort. Men jeg misliker det. Og det er jo koselig å få fra andre. Og da må man jo sende selv. 
|