Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg laster ikke ned filmer, og kjøper musikk på Itunes. At det "er mulig å gjøre det gratis", synes jeg er et skikkelig dårlig argument. Det er mulig å kjøre gratis på bussen, det er mulig å jobbe svart og det er mulig å ta med seg varer i butikker med en stressa ekspeditrise og null kamera og alarm. De færreste gjør det vel likevel- håper jeg?
«At det er mulig å gjøre det gratis» er ikke et tegn på at jeg bør laste ned serier gratis (eller snike på bussen). Selvfølgelig ikke. Derimot mener jeg det er et tegn på at seriedistributøren (eller Ruter) bør gjøre det enklest mulig for folk å betale for tjenesten, hvis det er sånn at de faktisk vil ha betalt. Folk betaler fordi de vil føle seg warm and fuzzy inside. For å gjøre det riktige. For å sørge for at de som kommer opp med kulturuttrykkene, skal få penger. Folk som gir blanke i alt dette, kommer ikke til å betale. Derfor bør det være enkelt.
|