Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktips til fantasyinteressert fjortis

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-11, 18:40   #21
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Boktips til fantasyinteressert fjortis

Nokre av Terry Pratchett sine Discworld-bøker er omsett til norsk.

Gammel 08-11-11, 18:44   #22
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Finnes på norsk også. Dødslekene tror jeg den første (av tre) bøker heter på norsk.

Jeg fikk anbefalt denne serien til min 12-åring da jeg spurte om tips på bokhandleren her tidligere i høst. Hun var storfornøyd med bøkene, er også HP-fan og elsker bøker type Twilight.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 18:48   #23
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

Nokre av Terry Pratchett sine Discworld-bøker er omsett til norsk.

F.eks. den første av Tiffany Aching-bøkene, og de må vel være perfekte for dette formålet? (Riktignok skjønner jeg ikke helt hvordan en norsk oversettelse av Pratchett kan yte ham rettferdighet, men the Nac Mac Feegle blir kanskje morsomme med en saftig norsk dialekt?)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-11, 18:57   #24
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

F.eks. den første av Tiffany Aching-bøkene, og de må vel være perfekte for dette formålet? (Riktignok skjønner jeg ikke helt hvordan en norsk oversettelse av Pratchett kan yte ham rettferdighet, men the Nac Mac Feegle blir kanskje morsomme med en saftig norsk dialekt?)

Nac Mac Feegle, eller Skrællingene som dei heiter på norsk, fungerer faktisk bra i omsetjing - dei snakkar eit slag trøndersk-nordnorsk-nynorsk-samansurium.

Gammel 15-11-11, 19:55   #25
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fallen engel av Becca Fitzpatrick

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 20:35   #26
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Percy Jackson har vært en hit her i huset om dagen. Riktignok er Snuppa litt yngre, men hun driver også med Harry Potter, og jeg tror det egentlig er for samme målgruppe.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 20:58   #27
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk for mange flotte tips! The hunger games er bestilt (den norske oversettelsen da), men denne tråden blir nok inspirasjonskilde til neste år også.

Gammel 15-11-11, 21:07   #28
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Tusen takk for mange flotte tips! The hunger games er bestilt (den norske oversettelsen da), men denne tråden blir nok inspirasjonskilde til neste år også.

Smart! Min 15-åring elsket den boken (leser engelsk), og har kjøpt de to andre i serien.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 21:14   #29
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

15-åringen min, og samtlige av hennes lesende venner, elsker Gone-serien.
Lyntyven falt ikke så mye i smak, men 12-åringen synes den serien er ok. 12-åringen mener forøvrig at Landet under isen er den desidert beste boka som noen gang er skrevet -norsk fantasy.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:19   #30
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Rubinrød og Safirblå av Kerstin Gier. Jeg jobber i bokhandel og dette er favorittboka til alle ekstrahjelpene! Ellers leser jeg en bok nå som heter Heaven, skrevet av Christoph Marzi. Har bare lest halvveis, men så langt liker jeg den veldig godt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:35.