Sv: Hva er en feminist?
Jeg heter Drømmedama og jeg er feminist og det har jeg vært siden jeg var 13-14 år. Omtrent samtidig med at jeg ble bevisst på at jeg er ateist og sosialist også. Det å være feminist er en del av min identitet, det sier en del om hva jeg tror på og hva som er mitt ideologiske standpunkt. Jeg kan løpe fort på høye hæler og på parolemalemøte for ca 30 år siden ofret jeg den mørkerøde (skyld på 80-tallet) leppestiften min for å fylle ut I'en i "Internasjonal kvinnesolidaritet - deres kamp er vår kamp". Jeg har ingen blog og baker sjelden cupcakes, men jeg er for tiden hjemmeværende firebarnsmor med en mann som tjener ganske mye penger. Jeg er ikke mindre feminist nå enn jeg var da jeg forsørget mannen min for 15 år siden. En feminist er opptatt av og kjemper for kvinners rettigheter, likestilling og likeverd, det går helt fint an å kombinere det med amming og omsorg, designvesker eller terrassesnekring.
Jeg må innrømme at jeg ikke blir det spor overrasket over at fotballfruen eller fotballspilleren himself uttaler seg tøvete om feminisme. Det er da ikke noe nytt? Ikke har argumentene forandret seg stort heller? I hvertfall ikke i løpet av de 30 årene jeg har deltatt i den feministiske debatten.
|