Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du for barnet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-11, 08:28   #861
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Hvordan er Harry Potter, sånn sammenlignet med Ringenes Herre? På en "skummelhetsskala", mener jeg? Jeg lurer på om Snuppa er klar for Ringenes Herre på lydbok når hun er gjennom Harry Potter. Jeg innbiller meg liksom at hun vil like Ringenes Herre også når hun digger Harry Potter så veldig. Men Ringenes Herre er kanskje myntet på et eldre publikum enn HP?

Ringenes Herre er skumlere, mye mer avansert og langt mer langdryg. Jeg hadde ikke latt et barn høre den på lydbok alene. Dels fordi den kan være skummel, men like mye fordi de aller flest barn vil trenge forklaringer på det som står i boken underveis.

Og ja, den er beregnet for et eldre publikum. HP er en barne- og ungdomsbok, men RH er skrevet primært for voksne.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 03-10-11, 08:29   #862
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan varmt anbefale Hobbiten som introduksjon til J. R. R. Tolkien i stedet, og heller følge på med Ringens Herre etter hvert.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 12-10-11, 11:33   #863
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Trofaste Knerten

Turte er ikke aktiv  
Gammel 12-10-11, 11:38   #864
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Hvordan er Harry Potter, sånn sammenlignet med Ringenes Herre? På en "skummelhetsskala", mener jeg? Jeg lurer på om Snuppa er klar for Ringenes Herre på lydbok når hun er gjennom Harry Potter. Jeg innbiller meg liksom at hun vil like Ringenes Herre også når hun digger Harry Potter så veldig. Men Ringenes Herre er kanskje myntet på et eldre publikum enn HP?

Min 10-åring gikk fra Harry Potter til Lyntyven.

Turte er ikke aktiv  
Gammel 12-10-11, 11:54   #865
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

"Neshorn spiser ikke pannekaker" er siste bok her. Fantastisk bok!! Ungene elsket den og jeg lo og fikk meg en tankevekker i en stresset hverdag.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv  
Gammel 12-10-11, 22:46   #866
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Leste "Bæsjefesten" for begge barna i dag.
Ustyrtelig morsomt!

Amelie er ikke aktiv  
Gammel 12-10-11, 23:09   #867
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lillesøster har akkurat fått fireårsboken fra kirken og vi deler på å lese den for henne.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv  
Gammel 13-10-11, 09:32   #868
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Charlie og Lola ble lest i morges; "Oisann, men det var ikke meg". Jeg eeeelsker Charlie og Lola bøkene!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv  
Gammel 13-10-11, 09:34   #869
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

"Lær å snakke dragonesisk" av Cressida Cowell. Tredje bok om Hikken Horriblus Haiflabb. Gutten vår på 8år synes disse bøkene om Hikken er moro og forlanger at vi leser minst et kapittel hver kveld. Han har alle 4 bøkene som er oversatt til norsk og håper neste kommer snart.

Gammel 13-10-11, 09:45   #870
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser Oliver Twist for de tre eldste.

Skatten leser Harry Potter selv.

Gammel 13-10-11, 10:30   #871
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Doktor Proctors prompepulver. Inspirert av utstillingen på Tøyen nå.

Gammel 13-10-11, 10:34   #872
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg og frøkna leser for tiden boka om Mummitrollet og "trollmannens hatt".

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv  
Gammel 13-10-11, 13:31   #873
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turte, her.

Min 10-åring gikk fra Harry Potter til Lyntyven.

Takk for tips

Tuddelu er ikke aktiv  
Gammel 14-10-11, 12:59   #874
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Min 8-åring lånte en bok hos en venninne en dag:

"Mai-Britt, Mars-Britt og campingvogna" av Anne Holt.

Her er en omtale fra salomonssonagency.se som jeg synest var bra:

In Anne Holt’s new children's novel, we meet the two eight-year old girls May-Britt and March-Britt. May-Britt is a lonely, goody two-shoes child with an outlandish mother, an exasperating little sister and a father who is equally disorganized. Tomboy March-Britt and her angelic mother Anna have just bought the dilapidated house next door and are living in an trailer while their house is being renovated. May-Britt is hesitantly drawn to the fearless tomboy March-Britt, and soon finds herself with her first-ever best friend. The book is brilliantly crafted to throw children into giggling fits, eager to find out what will happen next. Anne Holt truly taps into the psychology of small children, and seems determined to create exactly that which children love and laugh at. The adorable illustrations are in tune with the warm message of friendship and openness, and are crafted by Norwegian artist Anne G. Holt.

Både jeg og jenta mi synest boken var flott, og der skal komme (eller har kommet?) flere. Jeg ble helt rørt på slutten, og klarte nesten ikke å lese.

Tangerine er ikke aktiv  
Gammel 25-10-11, 15:20   #875
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Brødrene Løvehjerte leser jeg for 8-åringen. Han sa først at alle bøkene av Astrid Lindgren var blææh, men jeg insisterte at vi leste et par kapittel av Brødrene Løvehjerte før vi dømte den. Nå vil han helst at vi leser mere enn et kapittel hver kveld. Var visst spennende likevel

Gammel 25-10-11, 15:27   #876
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Venezia-mysteriet av Bjørn Sortland. Egentlig hadde Poden begynt på denne selv, men så fikk jeg også lyst til å lese den etter å ha hørt så mye pent om forfatteren da han fikk Aschehoug-prisen, så da gikk vi over til å ta den som høytlesning.

Gammel 25-10-11, 15:42   #877
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Vi leser maibritt og marsbritt, og så holder vi på med vaffelhjerte.

Mitt problem er å få tid til å lese for dem!
Dagene er fylt med all verdens tung og plutselig er klokka langt over leggetid, og lesing blir bortprioritert. :snufs:

Når leser de for barna?

Gammel 25-10-11, 15:48   #878
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Vi leser maibritt og marsbritt, og så holder vi på med vaffelhjerte.

Mitt problem er å få tid til å lese for dem!
Dagene er fylt med all verdens tung og plutselig er klokka langt over leggetid, og lesing blir bortprioritert. :snufs:

Når leser de for barna?

Det går an å lese under kveldsmaten, om man får dårlig tid. Og om en bare får tid til å lese tre ganger i uken, så er jo det bra.

8-åringen vil endelig lese litt selv også.

Tangerine er ikke aktiv  
Gammel 25-10-11, 16:20   #879
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

I går kveld begynte han på Hurra for tante Jensen av Sidsel Mørck.
Han leser selv hver kveld. På senga. Sånn ca en halvtime.

Husfruen er ikke aktiv  
Gammel 25-10-11, 21:33   #880
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Leste for gutten min i kveld: "Når bestevenner flytter" som var en kjempefin bok. Vi flyttet jo i sommer, og det var ikke bare lett for ham, så det var fint å få en bok om det nå. (har jo lest Ole Aleksander på flyttefor også, super den og). Etter på fant vi mange positive ting med flyttingen!

For jenta på 4 har vi lest: "Maya blir uvenn med Ada" av Herdis Palsdottir og S. Thorallsdottir. Den må jeg bare ABSOLUTT anbefale! For foreldre, besteforeldre og de som jobber med barn, om hvordan forstå barns reaksjoner. Har tatt den med i barnehagen jeg jobber. Det finnes flere gode bøker i serien.

4-åringen liker også "Alle barna i bakkebygrenda", og det er veldig moro med lille søte Kristi.

Amelie er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.